Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Internetworlds webhotellstest

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-16, 13:02 #1
seemer seemer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
seemer seemer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Internetworlds webhotellstest är klart och vinnaren blev Space2U. IDG:s nyhet http://www.idg.se/2.1085/1.99587 har en liten intervju med Space2U och en länk till artikeln i PDF-format (http://www.idg.se/polopoly_fs/1.9957...ell%2B2007.pdf).

Lite lustigt i sista stycket är att en del av webhotellens "referenskunder" inte finns...?
seemer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 13:10 #2
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Synd att de inte verkar driva trafik till sajterna de har lagt upp på de olika webbhotellen. Om de hade gjort det, så hade resultatet antagligen sett annorlunda ut. Syftar på alla budgetalternativ.
Oläst 2007-03-16, 13:11 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Se också tråden: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=20012&hl=&s=wn
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 14:44 #4
freakaliss avatar
freakalis freakalis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
freakaliss avatar

Är det någon mer som har fått tidningen?

Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.
freakalis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 19:35 #5
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by freakalis@Mar 16 2007, 15:44
Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.
Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 23:18 #6
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
kiper: Jovisst, men det finns absolut ingenting som hindrar någon från att starta upp en liknande sajt som är helt "oberoende"....

/Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-18, 21:01 #7
Alfred Alfred är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Alfred Alfred är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kiper
Citat:
Ursprungligen postat av freakalis

Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.

// Alfred Ruth, redaktör Internetworld
Alfred är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 09:28 #8
freakaliss avatar
Medlem

Medlem
freakaliss avatar

Citat:
Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Givetvis måste ni ha reklam i era tidningar det förstår jag. Men man kanske kunde sålt en vanlig helsideannons istället för ett sånt utvik som det var fråga om i det här testet. Det var just själva utviksannonsen som irriterade mig iallafall.
freakalis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 01:58 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
IDG har alltid haft komiska nyheter om företag som är stora annonsörer som tyvärr får en att väcka misstankar.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 09:18 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01

De annonserna i sig är väl mer toppen på isberget. Jag tror vi är många som tycker att stora delar av innehållet i InternetWorld känns lite väl köpt.

Framförallt skulle jag vilja veta varför en B2B-tidning, som åtminstone säljavdelningen uppger att ni är, gör ett webbhotellstest som är så otroligt prisfokuserat.

Citat:
Konkurrenterna har knappat in på Space 2U
som måste sänka priset om de vill vinna även nästa år...
För den som bedriver seriös verksamhet bör tjänstens tillgänglighet och servicegraden vara otroligt mycket viktigare än en tusenlapp eller två om året för webbhotellstjänster. Det är lätt att förlora de summorna på en enda timmes nertid under ett år.

Är målgruppen B2B bör man inte göra ett stort test ur synvinkeln från tonåringen som måste betala webbhotellet med sin veckopeng.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017