Citat:
Ursprungligen postat av Kiper
Citat:
Ursprungligen postat av freakalis
Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.
|
Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.
|
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.
Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.
Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.
Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.
// Alfred Ruth, redaktör Internetworld
|