WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Internetworlds webhotellstest (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20021)

seemer 2007-03-16 13:02

Internetworlds webhotellstest är klart och vinnaren blev Space2U. IDG:s nyhet http://www.idg.se/2.1085/1.99587 har en liten intervju med Space2U och en länk till artikeln i PDF-format (http://www.idg.se/polopoly_fs/1.9957...ell%2B2007.pdf).

Lite lustigt i sista stycket är att en del av webhotellens "referenskunder" inte finns...?

Alex 2007-03-16 13:10

Synd att de inte verkar driva trafik till sajterna de har lagt upp på de olika webbhotellen. Om de hade gjort det, så hade resultatet antagligen sett annorlunda ut. Syftar på alla budgetalternativ.

jonny 2007-03-16 13:11

Se också tråden: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=20012&hl=&s=wn

freakalis 2007-03-16 14:44

Är det någon mer som har fått tidningen?

Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.

Kiper 2007-03-16 19:35

Citat:

Originally posted by freakalis@Mar 16 2007, 15:44
Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.

Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.

nomicon 2007-03-16 23:18

kiper: Jovisst, men det finns absolut ingenting som hindrar någon från att starta upp en liknande sajt som är helt "oberoende"....

/Martin

Alfred 2007-03-18 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Kiper
Citat:

Ursprungligen postat av freakalis
Jag tycker det är lite knepigt att de låter fsdata köpa dubbelsidig reklamplats som man verkligen måste veckla ut för att se resultatet ifrån webbhotellstesten. Givetvis bra reklam för fsdata men jag tycker att det minskar trovärdigheten till deras test.


Håller med. Det är svårt att få förtroende för reklamfinansierade tester/undersökningar...
Trist att Sverige är så litet att vi i princip bara har en aktör på marknaden.

Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.

// Alfred Ruth, redaktör Internetworld

freakalis 2007-03-19 09:28

Citat:

Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01
Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.

Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.

Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.

Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.

// Alfred Ruth, redaktör Internetworld

Givetvis måste ni ha reklam i era tidningar det förstår jag. Men man kanske kunde sålt en vanlig helsideannons istället för ett sånt utvik som det var fråga om i det här testet. Det var just själva utviksannonsen som irriterade mig iallafall.

FredrikMH 2007-03-21 01:58

IDG har alltid haft komiska nyheter om företag som är stora annonsörer som tyvärr får en att väcka misstankar.

jonny 2007-03-21 09:18

Citat:

Originally posted by Alfred@Mar 18 2007, 22:01

Det är tråkigt att ni menar att annonserna undergräver testets trovärdighet. Jag har naturligtvis svårt att bevisa vårt oberoende, jag kan bara lova er att det på IDG i allmänhet och Internetworld i synnerhet råder vattentäta skott mellan säljavdelning och redaktion.
Säljarna hade ingen aning om slutresultatet innan det offentligjordes, och jag som utförde testet hade när tidningen skickades till tryck ingen aning om vilka annonsörer som köpt annonser i anslutning till testet.
Om man på allvar menar att annonsfinansiering undergräver trovärdigheten ifrågasätter man större delen av det svenska medielandskapet. Trovärdighet är mediernas viktigaste tillgång och det är alla seriösa aktörer i branschen plågsamt medvetna om.
Utan trovärdighet kan man varken sälja tidningar eller annonser.
// Alfred Ruth, redaktör Internetworld

De annonserna i sig är väl mer toppen på isberget. Jag tror vi är många som tycker att stora delar av innehållet i InternetWorld känns lite väl köpt.

Framförallt skulle jag vilja veta varför en B2B-tidning, som åtminstone säljavdelningen uppger att ni är, gör ett webbhotellstest som är så otroligt prisfokuserat.

Citat:

Konkurrenterna har knappat in på Space 2U
som måste sänka priset om de vill vinna även nästa år...

För den som bedriver seriös verksamhet bör tjänstens tillgänglighet och servicegraden vara otroligt mycket viktigare än en tusenlapp eller två om året för webbhotellstjänster. Det är lätt att förlora de summorna på en enda timmes nertid under ett år.

Är målgruppen B2B bör man inte göra ett stort test ur synvinkeln från tonåringen som måste betala webbhotellet med sin veckopeng.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson