Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företag utpressas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-17, 10:34 #21
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Personligen tycker jag att folk i allmänhet har missat en sak.
Ju mer internet växer desto mer kommer vi få se saker som det här - domänkapningar.
Problemet är att om vi börjar bry oss så fortsätter det. Skulle nån kapa ett domännamn som är snarlikt det jag skulle använda och lägga porr på det, så skulle jag i de flesta fall faktiskt inte bry mig. Jag skulle utgå ifrån att mina besökare är smarta nog att förstå att "ok, det här var inte rätt sida, vad korkat att dom köpt den och lagt porr på den" och sen förväntat mig att om dom var intresserade nog så hade de sökt upp den rätta sidan och bokmärkt mig. Större problem än så är det inte.

Man marknadsför väl trots allt sin rätta domän och folk klickar sig väl rätt ofta in på rätt domän från det stället man marknadsför sig på.

Detta tror jag gäller i 99% av alla fall.
Roligare är ju fallet schysstmusik.se - där IFPI köpte en felstavad domän och sedan gjorde radioreklam. schystmusik.se (rättstavad) pekade ju till The Pirate Bays musikavdelning. Där anser jag att IFPI gjort en sån dundertabbe att man får skylla sig själv :-)
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 10:48 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Problemet är att det inte alltid är solklart vem som har rätt till ett namn.

När det gäller så kallade "kapade" domäner med porr på, så är det relativt enkelt. Men det finns en fördel med att det finns en tröskel för ATF.

Tänk dig att du har ett mycket populärt domännamn. Om det var gratis att ansöka om ATF skulle säkerligen flertalet lycksökare ansöka om ATF för ditt namn och du skulle få försvara namnet gång på gång på gång...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 20:43 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Nja nu menade jag inte det här specifika fallet utan syftade mer på en generell princip.
Att IDN-domänerna är gratis hos en del ombud framtill årsskiftet är knappast en kunskap som kan anses vara allmängiltig hos de alla de som har en webbplats. Speciellt inte hos exempelvis föreningar som arbetar på rent ideell basis med vissa frågor.
Men visst anser man att även de som arbetar gratis med att hjälpa sina medmänniskor behöver ha kunskaper om allt som rör domäner - Så varför skall de egentligen behandlas annnorlunda?

IIS behöver naturligtvis ha en sina 10.000 för varje tvistemål. De kan ju uppenbarligen förlora 5.000 om den klagande får rätt.
Så pengaflödet in måste ju säkerställas till varje pris.

Vad gäller IDN-kampanjen så håller jag med dig om att alla .se-innehavare inte är medvetna om att vissa ombud tillhandahåller dessa domäner gratis under en period, men samtliga .se-innehavare har ju fått nyhetsbrev från IIS 1 dec. Text från nyhetsbrevet OM bla Å, Ä och Ö i .se-domäner, så jag ser inte att ideella verksamheter skulle vara sämre underrättade än kommersiella verksamheter, vad gäller den punkten.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017