Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Host för strömmad video?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-27, 23:02 #1
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

Hej, jag är nästan klar med att utveckla en sida som ska visa strömmad video. Nu letar jag host och stötte på företaget dreamhost (http://www.dreamhost.com) efter inte så lång tids sökande. Någon som har haft några positiva/negativa erfarenheter med dem? Man får tydligen en timmas cpu-tid om dagen, jag antar att det betyder att man bara får utnyttja cpun en timma om dagen. Vad innebär det i realiteten? Jag har ingen aning om hur mycket man belastar cpun, varje beräkning tar ju bara någon bråkdel av en millisekund. Men så är det ju en jäkla massa beräkningar med.

Om någon tycker att dreamhost är kasst vore jag glad om jag kunde få några andra konkreta förslag, jag måste ha massor med bandbredd. Självklart inser jag att en billig host inte är att föredra, men jag tänker uppgradera så fort inkomsterna täcker det. Kanske vore det en bra lösning att lägga all kod på en billig server som är snabb men har dålig trafik och alla filmfiler på en billig seg host med mycket bandbredd?

Alla åsikter uppskattas!
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-28, 08:25 #2
hagklint hagklint är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
hagklint hagklint är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 27 2006, 23:02
Kanske vore det en bra lösning att lägga all kod på en billig server som är snabb men har dålig trafik och alla filmfiler på en billig seg host med mycket bandbredd?
Alla åsikter uppskattas
Jag ser inte en billig server som är snabb men har dålig trafik och en billig seg host med mycket bandbredd alla filmfiler som alternativ. Hur mycket bandbredd du då har spelar ju ingen roll på den sega servern med mycket bandbredd, filmerna blir ju sega?
hagklint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-28, 12:20 #3
theland theland är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
theland theland är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Kolla även upp detta företag - Autobahn (http://www.absoft.se/tjanster/streaming.php)

Dom har riktigt kraftfulla tjänster för streaming och distributionen sprids automatiskt över flera servrar i hela sverige så du får en redundands som få slår.
theland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-28, 20:51 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av hagklint
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Kanske vore det en bra lösning att lägga all kod på en billig server som är snabb men har dålig trafik och alla filmfiler på en billig seg host med mycket bandbredd?
Alla åsikter uppskattas

Jag ser inte en billig server som är snabb men har dålig trafik och en billig seg host med mycket bandbredd alla filmfiler som alternativ. Hur mycket bandbredd du då har spelar ju ingen roll på den sega servern med mycket bandbredd, filmerna blir ju sega?
Tack för svaren, tanken med att ha två servar var dock att få interfacet snabbt. Så att sidan "ploppar upp" fort. Om sedan själva filmerna laddar lite halvsegt gör inte så mycket eftersom vi kommer visa ca 20 sek reklam innan varje film visas. De flesta kommer nog ha hunnit buffra så det räcker för att spela upp hela utan avbrott vid det laget.

Jag ska kolla närmare på länken! Tack för den.
Oläst 2006-05-29, 07:55 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Det kan ju vara en idé att välja ett "bra" webbhotell för själva webbplatsen i sig, men att lägga filmerna någon annanstans.

Vi har en kund som hade mycket populära filmer på sin webbplats och drog drygt 15 Mbps i princip dygnet runt. I det här fallet lyckades de hitta sponsring för hostingen av själva filmen och vad jag förstått var i alla fall de nöjda med lösningen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-29, 11:22 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har du någon aning om vem som hostade den filmen för dem?
Oläst 2006-05-30, 01:11 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag kan uppgradera till full duplex 100 mbit lina för en 100-lapp mer i månaden än vad jag betalar nu för min 10mbit, skulle det vara en bra lösning att sätta upp en garderobsserver? Det verkar ju onekligen oerhört mycket billigare än att hyra en dedikerad server med 100mbit.

Fördelar, nackdelar? Är det svårt att konfigurera och driva en egen server? Skulle det vara lika stabilt och snabbt som om jag hyrde en liknande server? Med tanke på att jag nästan kan köpa en helt ny server varje månad istället för att hyra en hos ett dyrt företag måste det väl finnas några nackdelar? Det är tillåtet av min ISP att ha en egen server.
Oläst 2006-05-30, 02:20 #8
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 30 2006, 01:11
Det är tillåtet av min ISP att ha en egen server.
Det är det av min med, men jag får inte tjäna några pengar på den/de sajter/tjänster som hostas på den. Vill jag göra det måste jag betala för företagsfiber, vilket kostar aningen (läs: mycket) mer.
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 02:22 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Tänk på att "streaming video" inte är samma sak som att hosta lite videofiler. Streaming video kräver mjukvara i den dyrare prisklassen.

Eller är det någon som vet om en opensource mjukvara som faktiskt funkar bra? ffserver gjorde det ju iaf inte senast jag testade...

Att köpa ded/colo för att få tillgång till bandbredd låter overkill med tanke på hur lite cpuresurser det drar i förhållande till bandbredd.. 10mbit kan du klämma ur nästan vilken burk som helst, börjar det närma sig 100 kan vi börja snacka om att det eventuellt är aktuellt att diskutera raid/snabbare diskar.. men det är inte förrens det blir 100+ som det är aktuellt med highend prestanda på servern.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 08:50 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Har du någon aning om vem som hostade den filmen för dem?
Nej, men skicka ett PM med din e-postadress så kan jag informera kunden om att du är intresserad. Om de sen hör av sig vet jag inte.

Citat:
Jag kan uppgradera till full duplex 100 mbit lina för en 100-lapp mer i månaden än vad jag betalar nu för min 10mbit, skulle det vara en bra lösning att sätta upp en garderobsserver? Det verkar ju onekligen oerhört mycket billigare än att hyra en dedikerad server med 100mbit.
Fördelar, nackdelar? Är det svårt att konfigurera och driva en egen server? Skulle det vara lika stabilt och snabbt som om jag hyrde en liknande server? Med tanke på att jag nästan kan köpa en helt ny server varje månad istället för att hyra en hos ett dyrt företag måste det väl finnas några nackdelar? Det är tillåtet av min ISP att ha en egen server.
Du skriver inte vilken ISP du använder - men det får mig att tänka på B2. Sist jag hörde något fick du använda 10 Mbps fullt ut hela tiden, men 100 Mbps hade en trafikbegräsning som var ganska låg i förhållande till den andra varianten.

Det skiljer i upptid och stabilitet - frågan är var en godtagbar nivå ligger för dig. Som privatkund är du inte prioriterad hos din ISP och kan behöva vänta många timmar på åtgärd om fel uppstår.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017