FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag funderade precis på detta själv, när jag läste hos swebike.se att de inte ger någon garanti för att det är tävlingsmaskiner. Ursäkta mej, men hur kan en eldriven scooter som gör typ 3 km/h bli en tävlingsmaskin?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bara för att de skrivit så i sina villkor behöver det inte vara förenligt med svensk lag. Det är ju fullt möjligt att deras villkor är orimliga och inte giltiga.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag förstått gäller ångrrätten oavsett om det är en vara eller tjänst. Jag har t.ex. köpt elektonisk karta på lantmäteriets hemsida och hade 14 dagars ångerrätt. På en jpeg-fil alltså. Igår fick jag ett larm installerat och samma där, installatören sa att om jag inte är nöjd kommer dom inom 3 veckor och plockar ner allt utan kostnad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Såg förra veckan en butik med smycken som hade skyltar "inget öppet köp", "ingen garanti"... ok, öppet köp är inget som regleras i konsumentköplagen så det behöver dom inte ha, men kunder har hur som helst 6 mån garanti och 3 års reklamationsrätt oavsett vad butiken skriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag såg att ni skrivit om www.talskrivarna.se, som är mitt företag, och jag har sökt reda ut detta innan vi startade tjänsten. Konumentverket säger att det finns ingen praxis för att lagen är så ny. Vi har haft tre som klagat under de 2,5 år vi varit i farten. Två gjorde vad jag skulle vilja kalla för reklammationer. De hade tänkt fel, klickat fel, det mesta var fel och dem krediterade jag. Den vanligaste situationen är att folk köpt samma tal två gånger vilket vi omedelbart krediterar. En person hade köpt fem tal i tre olika omgångar och under flera dagar och tio, elva dagar senare hävdade han ångerrätten och på ett rätt utstuderat sätt. Jag fick ett e-postbrev som innehöll vad-lagen-säger-att-allt-man-köpt-via-Internet-får-man-minsann-ångra-i-14-dagar. Det nekade jag med motiveringen (4§ i distansavtalslagen) att varan har en sådan beskaffenhet att den inte kan återlämnas. Jag kan inte föreställa mig att lagstiftaren menat att man kan använda den lagen för att ta ut 4-5 tal under flera dagar och sedan "ångra" alla fem köpen... Jag förstå om man köper "fel" en gång men knappast fem gånger med flera dagars mellanrum. Det är att missbruka lagen, i mina ögon. Några riktiga svar vad som gäller eller inte gäller för olika varor och tillfällen lär inte gå att få fram inann praxis har utvecklats. Lena Holfve |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så du har nekat reklamationen. Har det hänt något sedan dess?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej. en reklammation har jag inte nekat.
Det jag nekade var den så kallade "ångerrätten". Jag hade säkert inte gjort det om personen köpt ett tal och kontaktat mig direkt. Skälet till att jag nekade var att personen köpt 4-5 tal under loppet av tre dygn. Om jag minns rätt fanns det tre Kreditor-fakturor. Om du gör ett köp som du ångrar... varför köper du fyra till med flera dagars mellanrum? Det är inte logiskt. Jag ser det som ett missbruk av lagen. Jag såg det som ett försök att skaffa sig 4-5 tal, (stjäla fem talskrivares arbeten) och sen efter tio dagar begära att få tillbaka pengarna med motiveringen att allt man köper på Internet är återlämningbart inom 14 dagar. Även vi skaffar oss regler och rutiner vartefter saker och ting händer, och jag skulle upprepa detta om det hände igen. Inget har hänt efter det men jag hoppas att personen som fick nobben av mig går till Allmänna Reklammationsnämnden för det är nog som Konsumentverket sa mig; Man vet ingenting om någonting eftersom det saknas verkliga fall, praxis och domar. Lagen gäller heller inte "varuautomater" och Talskrivarna är ett slags varuautomat men jag skulle aldrig nobba en ångrare om du köpt ett tal och den du skulle tala inför plötsligt dör eller nåt händer dig. Reklammationer är nåt annat. Det är om du skriver till mig att det tal du köpt inte alls var det du trodde eller att du är missnöjd för att just den texten innehåller något som kanske skulle såra den du ska vända dig till. Lena Holfve |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kankse var fel ordval.
Och baserat på dina uppgifter tycker jag att du har gjort rätt. Men det vore intressant om det hela gick vidare till rätten. ARN är fel instans eftersom de agerar godtyckligt - om det hela är på väg upp i rätten befattar sig inte heller ARN med det hela. Men det finns gott om "kunder" som minsann vet hur än det ena och än det andra är och fungerar utan minsta verklighetsförankring.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|