FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Halloj..
På vårat community så har vi byggt om den till en ny version. Jag stötte på lite patrull som jag skulle vilja ha hjälp med. På våran förra version så raderades allt rakt av, alla kommentarer, alla bilder, alla skapade trådar, alla forumposter. Men, det är ju inte optimalt.. då tex det i trådar kan bli konstigt om folk svarar någon mitt i inlägget, och det inlägget som någon svarar på inte finns kvar, + att det är tråkigt om intressanta trådar skall försvinna, för att trådskaparen säger upp sitt konto. Så, min fråga är alltså.. hur brukar detta lösas. Det finns ju några alternativ. Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ett alternativ är väl beroende på vad som lagras i forums-databasen, men säg att användarnamn och allting sparas i en tabell där så räcker det väl om man kör
DELETE FROM anv/user/member osv..... ? Då finns ju ändå användarens användarnamn samt inlägg osv kvar i forums-databasen ? Eller är jag helt ute och cyklar ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man avregistrerar användaren, men allt han gjort först över till "Gäst"-kontot.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Ta inte bort posterna eller användaren alls, räcker med att inaktivera själva kontot sedan i stil med Denna användare är borttagen på profilen...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Brukar köra med att användaren flaggas som raderad men all aktivitet sparas under en tid för att senare radera valda delar, forum och sådant brukar få ligga kvar.
Sen så får man markera på nåt sätt att användaren inte finns längre, meddelande i profilen om att medlemmen inte längre finns brukar funka bra, eller att namnet markeras med en ikon eller speciell färg. Om man istället väljer att radera användaren så gäller det att se till att man inte kan registrera en ny användare med samma nick. EDIT Där fick man för att man skrev lite för utförligt. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Är det ett publikt forum så är man skyldig att behålla personuppgifterna om jag minns lagen rätt. I alla fall så länge det finns inlägg eller annat publicerat material från den personen/nicket.
Mao. du får inte radera personen i fråga utan att behålla dessa uppgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Det är inte säkert att det är så som cortex beskriver.
Jag hade gjort en "active=0" i medlemstabellen, bytt anvnamn och lösen. När man hämtar anvnamn från forumet returnerar den Okänd eller Borttagen om active är 0 edit: så kan det gå när man väntar med att posta formuläret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||