FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ta inte bort användarnamnet och absolut inte vad användaren har skrivit. Som någon annan poängterade, skriv ut att kontot är avaktiverat eller dylikt. Ett annat forum, dvdforum.nu, har under en längre tid tagit bort konton från användare som efterfrågat det men lämnat inläggen.
Så nu finns det en uppsjö med inlägg där författaren heter "Okänd", vilket är en otroligt dålig lösning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar och tips.. Nu har vi lite att utgå ifrån..
mvh Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder phpbb 2.017 som forum i en PHP-Nuke site och när användare raderas så kvarstår postningarna som gäst postningar istället t.ex. medlemmen Ajax blir Gäst Ajax. Vet inte hur det är med nya phpbb3-versionen. Jag vet communityn som har som policy att aldrig radera konton.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Helt klart vettigt att inte radera något utan bara flagga honom som borttagen. Dessutom en stor miss många gör när de raderar är ju att de heller inte har kontakt info. Många gånger vill du i alla fall få chansen att få dem tillbaka via något nyhetsbrev eller liknande och då är det kritiskt att du har tex mailaddess att tillgå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk dock på att ha möjligheten att radera alla uppgifter som kan räknas som en personuppgift.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Då till nästa fråga; har användare rätt att begära att deras personuppgifter ska raderas? (I så fall enligt PUL antar jag.) Om så är fallet, hur hanterar man det om man samtidigt måste spara information som gör att det går att spåra inlägg?
En lösning skulle väl kanske kunna vara att printa alla uppgifter som behövs och spara i pappersform. :/ Räknas IP-adress (eventuellt tillsammans med timestamp) som personuppgift? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Spara IP-adress och tidpunkt. Det bör räcka.
Allmänt så gäller att i stort sett alla andra lagar går före PUL. PUL gäller alltså så länge som det inte finns någon annan lag som säger någonting annat. Tex lagen om yttrandefrihet. ----- I övrigt så håller jag med alla andra i den här tråden. Radera inte konton, utan avaktivera bara användaren. Särskilt om det gäller relativt anonyma forum där deltagarna inte använder sig av sina riktiga namn, utan endast ett nickname. Bild, adress, personnummer, mm bör man dock ta bort från ett community om användaren önskar det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|