FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För att uppmuntra länkning och fler besökare så har jag kommit att tänka på detta:
Låt säga att jag använder Adsense för att visa Google Adsense-annonser på sajten www.frisim.com/nyheter.php. Antag nu att jag vill att du ska leda besökare till den sidan, och som tack för det så ger jag dig möjlighet att använda din Adsense-annonskod för de annonser som visas på sidan. Man skulle t.ex. kunna länka till sidan med http://www.frisim.com/nyheter.php?pu...nnel=thirdpart, där pubcode alltså är din Adsense ad_client-kod och channel är den Adsense-kanal du vill använda. På så vis leder du visserligen besökare till mig, men som tack så får du möjlighet att ta mina Google-reklampengar ![]() Jag har (snabb-)läst Adsense-reglerna men inte uttryckligen hittat något som hindrar detta. Tror du Google tycker detta är ok? Har du sett någon som använder denna teknik? (Ledsen för att jag använder min egen sajt som exempel, men jag tänkte att det vore "bra" med ett fungerande exempel för att visa att det fungerar! Någon moderator får gärna ta bort dem om ni vill, frågan är intressant ändå!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag hade nog frågat Google. Men och andra sidan godkänner Google många sidor i sitt adsense och en medelm kan utan problem använda adsense kod på flera av hans domäner. Jag tror inte det är något problem men fråga dem först...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det va en förbannat smart idé iaf om det nu funkar
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Intressant idé. Man får ju fundera bara... är det bättre än att du betalar för länken? Kanske...
AdSense support sa i något mail till mig ungefär så här: "Du behöver inte anmäla om du skapar en ny sida eller byter domännamn..." Men detta är ju lite annorlunda, en annan som äger sidan jag har min AdSense-annons på, så det är nog en bra rekommendation att fråga först. /Bengt
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Idén har fördelar som: 1) Jag slipper bekymra mig om utbetalningar till "affiliates". 2) Jag slipper försöka detektera affiliate-program-fusk. 3) Jag vet att det blir ett "noll-resultat", dvs., jag riskerar inte att förlora pengar på sidan. Naturligtvis finns det nackdelar som t.ex: 1) Eventuellt är det så att den förtjänst som ges av Google-reklamen på min sida inte är tillräckligt stor för att det skall motivera en länkning från din sida, då kan jag inget göra - hade jag haft ett "eget" system kunde jag ha höjt utbetalningen tills dessa att tillräckligt många länkar till mig. 2) Jag kan inte gå med vinst på Google-reklamen på sidan. Vi får väl se vad Google säger ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
1: Pengar till mellanhänder slipper du ju helt, eller båda parter slipper det, ska jag säga. Ändå drar du inte på dig en kostsam egen administration. 2: Ja, alla former av fusk och oegentligheter lär väl vara omöjligt i ditt system. 3: Ja, du vet kanske inte hur mycket det kommer att ge, men kan ju, som sagt, inte bli skyldig pengar i varje fall. Och systemet gör ju att din partner kommer att göra allt för att skicka kunder till dig, det är ju basen för hans "betalning". Nackdelarna: 1: Ja, men... det finns ju alltid många sidor som ligger på ungefär samma besöksantal som din, oavsett hur många besökare du har (nästan). Jag tänker att en inte för stor webmaster ändå kan vara intresserad. Men naturligtvis kanske du helst vill in på större sajter. Dock tror jag inte att dom är lika intresserade av ditt system, dom får ju hyfsat betalt på annat sätt. 2: Nej. Men du kan väl göra ett överslag hur mycket det kostar dig, så vet du hur mycket du "betalar" för länken.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Google svarade snällt på min fråga (med samma text som ovan) att det är OK för dem! Eller rättare sagt de svarade: "In regards to your question about placing other people's AdSense ads on your site, AdSense publishers are allowed to place ads on any site where they have the permission of the site owner, as long as the site complies with AdSense policies." Så om det är någon som är intresserad så.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Som jag har förstått det så finns det redan en del sajter (framförallt forum) som använder sig av den tekniken: forums.digitalpoint.com/faq.php?faq=revenue_sharing http://www.vbulletin.org/forum/showt...353#post535353 www.phpbbhacks.com/download/3257 - Verkar vara ett fördigt hack för phpBB för just detta Här hittar du flera andra som gör samma: http://www.google.com/search?q=forum...evenue+sharing Hoppas att det hjälpte dig. -- Daniel Ford supernice.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Sen är ju frågan oom upplägget i detalj. Som du var inne på så har det ju lite med besöksfrekvenser att göra här, både på sidan med din länk på din sida med reklamen. Nu tänker jag så här: Om jag lägger din länk på en av mina sidor, då är det ju en reklamplats jag ger dig. För att det ska bli intressant behöver reklamen på din sida ge mig lite mer än vad en annons ändå skulle ha gett mig på den platsen. Det får ju då inte enbart vara dom besökare som jag har skickat vidare som ser annonsen på din sida utan det är ju dom andra besökarna, som har kommit till din sida på annant sätt som då blir min vinst. Tänker jag rätt? Sen måste det ju matchas mot antalet besökare jag kan tänkas skicka till dig, är det för få är du väl knappast intresserad av att ha min annons på din sida, eller hur? Det gäller ju alltså att matcha rimliga besöksfrekvenser mot varandra så att det blir win-win. Men, som i just mitt fall och som det ofta ser ut, så har jag ett antal sidor (som många besökare går direkt in på) och kan alltså lägga in samma länk på det antal sidor som behövs för att uppnå en "rätt" besöksfrekvens. Hur tänker du själv att dom här sakerna ska lösas?
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|