FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur mycket tid lägger du på bokföring?
Några timmar i månaden. Vilket bokföringsprogram använder du? Vi lägger ut allting på en redovisningsbyrå. Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av? 1. Göra löpande bokföring själv. Se min kommentar på Connys inlägg. 2. Inte läsa och förstå rapporterna med tillräckligt intresse. 3. Inte ha rutiner och koll på underlag. Bästa knep när det kommer till bokföring? Lägg ut det på en redovisningsbyrå som du känner starkt förtroende för och har en nära och bra relation med. Tydliga rutiner, speciellt om ni är flera, för hur man hanterar fakturor och verifikationer. Speciellt viktigt om man har betal/kreditkort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bra tips där Anders!Får man fråga på ett ungefär vad en redovisningsbyrå tar för dessa tjänster?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
På ram arm vet jag inte vad vi betalar för ett helår, men mellan 2.000 - 6.000:- per månad beroende på hur mycket kringsaker, avstämningsmöte etc som vi har haft och kanske 15.000 - 20.000 för bokslutet. För ett bolag som omsätter 6 miljoner ungefär.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, bra tanke där. Men däremot så är Dropbox bra som backup antar jag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som extra backup går väl bra antar jag, men det får inte vara den enda stället man har bokföringen på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Alla ni som skriver ut papper och har det i pärmar.
Vad har ni för flikar i eran pärm? För min del har jag kört: Verifikationer Kontotransaktioner Paypaltransaktioner F-skatt periodisk sammanställning Föräkringar /Avtal Bokslut Fungerar så då jag inte har överdrivet många verifikationer per månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hur mycket tid lägger du på bokföring?
4 - 6h per vecka. Många små fakturor tar tid. Vilket bokföringsprogram använder du? BL Start - det är riktigt, riktigt bra. Sjukt enkelt och fullt med funktioner. Perfekt för den som inte kan så mycket om bokföring, det behöver man inte kunna. :-) Gjorde precis ett försök att byta till Hogia Smart (webbaserat, Silverlight) men blev sjukt missnöjd och har gått tillbaka till Björn Lundén. Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av? Att anlita en oseriös redovisningsbyrå. Detta var ändå en stor byrå, men det är alltså inte en garanti för att de gör ett bra jobb. Bästa knep när det kommer till bokföring? Att hitta en redovisningsbyrå som du litar på och trivs med och att jobba tätt ihop med dem - även om det kostar lite. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1 - Verifikationer Januari 2 - Verifikationer Februari 3 - Verifikationer Mars 4 - Verifikationer April 5 - Verifikationer Maj 6 - Verifikationer Juni 7 - Verifikationer Juli 8 - Verifikationer Augusti 9 - Verifikationer September 10 - Verifikationer Oktober 11 - Verifikationer November 12 - Verifikationer Decemer 13 - Balansrapport 14 - Resultatrapport 15 - Saldolista 16 - Kontoutdrag Plusgiro med nr xxx xx xx-x 17 - Kontoutdrag Sparkonto med nr cccc-nnnn nnn 18 - Kontoplan 19 - Huvudbok 20 - Baskontoplan Normal (BAS2013) 21 - Verifikationslista (datumordning) 22 - Avtal (tecknade under året) 23 - Resultatenheter (Varje underkonsult har egen RE för uppföljning) 24 - Projekt 25 - Budget / Kalkyler 26 - Årsredovisning / Bokslut 27 - Skatteverket 28 - Bolagsverket 29 - Övriga anteckningar 30 - Övrig Korrespondens 31 - Verifikations-/konteringsmall Jag tycker det är viktigt att man snabbt kan hitta det man söker så har man 31 flikar så delar jag upp materialet så jag får maximal nytta av uppdelningsmöjligheterna. Sväller pärmen så jag måste ha fler ringpärmar så är det svinenkelt att flytta ut valda flikar till en separat pärm. På ryggens etikett skriver jag: Bolagsnamn AB Bokföring 2013 Pärm 1/3 (detta kompletterar jag med vid årets slut) Vanligtvis klarar jag mig med 1-2 pärmar men enskilda år med mycket aktiviteter och småaffärer eller många kvitton har jag kommit upp i 4 pärmar. för mitt eget bolag. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-28 klockan 12:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Verkligen genomtänkt system du har där Conny. Håller med om att det gå snabbare att hitta det man söker ju mer detaljerad uppdelning man har.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|