FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men hela säkerhetsargumentet kan ju elimineras med en enkel toggle. Detta slängde jag ihop på 5 minuter.
Jag skulle tro att >90% av alla inloggningar sker där ingen risk för snooping föreligger, och för många "hobbysurfare" är denna siffra 100%. Enligt mig finns inga hållbara argument att behålla en strikt maskning av lösenord, utom möjligtvis för extrema tillämpningar, men det är som alltid en fråga om personligt tycke och smak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så visst beror det på vilken sida man besöker, som en vanlig standard-användare på ett forum är det väl inte lika viktigt med password masking. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ju en variant på maskningen, att maska allt förutom sista tecknet:
http://css-tricks.com/better-passwor...-iphone-style/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den andra är bättre, där läsbarheten från mer än ett par meter borde vara nära noll för det nakna ögat. Jag föredrar nog "min" lösning då den är betydligt mer light-weight, även om de du länkade till är elegantare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Den här remember password funktionen är nog skulle jag tro en lika stor eller större säkerhetsrisk än omaskerade lösenord. Men visst är det bekvämt. Tills någon obehörig kommer åt din dator.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sen kan man i Firefox sätta ett master password, så behöver man bara komma igång ett lösenord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Administratör
|
Det skulle även förstöra webbläsares "kom ihåg lösenord"-funktion. Den kollar efter ett form med ett password-field i. Finns inte det behandlas det inte som en inloggning.
Nä, använd type="password"!
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Själv använder jag slumpgenererade lösenord mha Keepass (http://keepass.info) till allt. Även "oviktiga" siter och där tillåter jag webbläsaren att spara lösenorden. Men om inte funktionen för att spara lösenordet skulle finnas så skulle jag troligen inte använda mig av så komplicerade lösenord utan som majoriteten av folket på nätet ett och samma simpla lösenord till allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Läste om Nielsen igår och måste säga att jag tycker han har en poäng, även om det givetvis finns mycket problem (som bl.a. nämnts tidigare i tråden) däremot undrar jag varför min bank, ska envisas med att input-fältet för min engångskod (som jag har på papper) måste vara maskat. Finns det någon tanke bakom det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Även om man måhända i dagsläget kan komma kring det genom att installera en keyloggande trojan eller så på offrets dator men inte slutar du låsa dörren där hemma för att det är lätt att bryta upp ditt lås? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|