Kom ihåg mig?

Varför maskerar du lösenordsfältet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-10, 16:32 #11
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Men hela säkerhetsargumentet kan ju elimineras med en enkel toggle. Detta slängde jag ihop på 5 minuter.

Jag skulle tro att >90% av alla inloggningar sker där ingen risk för snooping föreligger, och för många "hobbysurfare" är denna siffra 100%.

Enligt mig finns inga hållbara argument att behålla en strikt maskning av lösenord, utom möjligtvis för extrema tillämpningar, men det är som alltid en fråga om personligt tycke och smak.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 17:27 #12
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Men hela säkerhetsargumentet kan ju elimineras med en enkel toggle. Detta slängde jag ihop på 5 minuter.

Jag skulle tro att >90% av alla inloggningar sker där ingen risk för snooping föreligger, och för många "hobbysurfare" är denna siffra 100%.

Enligt mig finns inga hållbara argument att behålla en strikt maskning av lösenord, utom möjligtvis för extrema tillämpningar, men det är som alltid en fråga om personligt tycke och smak.
I dagens läge har i princip alla webbläsare en inbyggd "Remember password" funktion, då kan slutanvändaren själv välja vilka sidor som skall ha lösenordet ifyllt automatiskt. Det är mkt enklare och bättre. Jag skriver aldrig in lösenord på några "oviktiga" sidor, utan då använder jag webbläsarens kom-ihåg-funktion. På inloggningar av typen bank/webmail/paypal skriver jag alltid in lösenordet själv, då ska man naturligtvis ha ett annat lösenord för det känsliga inloggningarna.

Så visst beror det på vilken sida man besöker, som en vanlig standard-användare på ett forum är det väl inte lika viktigt med password masking.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 18:26 #13
svedlund.net svedlund.net är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
svedlund.net svedlund.net är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Det finns ju en variant på maskningen, att maska allt förutom sista tecknet:
http://css-tricks.com/better-passwor...-iphone-style/
svedlund.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 19:18 #14
mephisto73s avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svedlund.net Visa inlägg
Det finns ju en variant på maskningen, att maska allt förutom sista tecknet:
http://css-tricks.com/better-passwor...-iphone-style/
Det var två ganska kul lösningar, men jag fattar inte hur det är bättre att flasha tecken för tecken med stor font brevid lösenordsfältet, även om det ser coolt ut?

Den andra är bättre, där läsbarheten från mer än ett par meter borde vara nära noll för det nakna ögat.

Jag föredrar nog "min" lösning då den är betydligt mer light-weight, även om de du länkade till är elegantare.
Oläst 2009-09-10, 19:20 #15
mephisto73s avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
I dagens läge har i princip alla webbläsare en inbyggd "Remember password" funktion, då kan slutanvändaren själv välja vilka sidor som skall ha lösenordet ifyllt automatiskt. Det är mkt enklare och bättre
Den här remember password funktionen är nog skulle jag tro en lika stor eller större säkerhetsrisk än omaskerade lösenord. Men visst är det bekvämt. Tills någon obehörig kommer åt din dator.
Oläst 2009-09-10, 21:13 #16
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Den här remember password funktionen är nog skulle jag tro en lika stor eller större säkerhetsrisk än omaskerade lösenord. Men visst är det bekvämt. Tills någon obehörig kommer åt din dator.
? Läs mitt inlägg igen, jag skrev att det bara är oviktiga lösenord som sparas.

Sen kan man i Firefox sätta ett master password, så behöver man bara komma igång ett lösenord.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-10, 22:28 #17
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det skulle även förstöra webbläsares "kom ihåg lösenord"-funktion. Den kollar efter ett form med ett password-field i. Finns inte det behandlas det inte som en inloggning.

Nä, använd type="password"!
Oläst 2009-09-11, 07:37 #18
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Det skulle även förstöra webbläsares "kom ihåg lösenord"-funktion. Den kollar efter ett form med ett password-field i. Finns inte det behandlas det inte som en inloggning.

Nä, använd type="password"!
En annan sak med att om den förstör webbläsarens "kom ihåg lösenord"-funktion är att då är folk benägna att ta och välja ett simplare lösenord med. Vilket gör att det är större sannolikhet att man kan gissa sig till lösenordet.

Själv använder jag slumpgenererade lösenord mha Keepass (http://keepass.info) till allt. Även "oviktiga" siter och där tillåter jag webbläsaren att spara lösenorden. Men om inte funktionen för att spara lösenordet skulle finnas så skulle jag troligen inte använda mig av så komplicerade lösenord utan som majoriteten av folket på nätet ett och samma simpla lösenord till allt.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 10:29 #19
ejick ejick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
ejick ejick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Läste om Nielsen igår och måste säga att jag tycker han har en poäng, även om det givetvis finns mycket problem (som bl.a. nämnts tidigare i tråden) däremot undrar jag varför min bank, ska envisas med att input-fältet för min engångskod (som jag har på papper) måste vara maskat. Finns det någon tanke bakom det?
ejick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 11:51 #20
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ejick Visa inlägg
Läste om Nielsen igår och måste säga att jag tycker han har en poäng, även om det givetvis finns mycket problem (som bl.a. nämnts tidigare i tråden) däremot undrar jag varför min bank, ska envisas med att input-fältet för min engångskod (som jag har på papper) måste vara maskat. Finns det någon tanke bakom det?
Troligen för att du inte kan copy-pastea lösenordsfält. Och en engångskod är ju annars något som man gärna skulle vilja manipulera med hjälp av xss eller liknande. Tänk vad roligt man kunde ha som ondsint människa ifall man lyckades kopiera de fälten rätt och slätt för att de inte är av typen password.

Även om man måhända i dagsläget kan komma kring det genom att installera en keyloggande trojan eller så på offrets dator men inte slutar du låsa dörren där hemma för att det är lätt att bryta upp ditt lås?
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017