FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
mm frågan är om detta är lagligt..
men vad säger lagen igentligen, nån som vet hur dom nya lagarna funkar? vad jag vet så har ingen blivit dömd för spam i sverige... "spam" har juh funnits i alla år tidigare fast då sålde dom juh register på papper till folk som spammade ens telefon, idag är det digitalt och går över e-post istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
E-postreklam till privatpersoner är förbjudet i marknadsföringslagen sedan två år tillbaka. Ändringen kommer från ett EU direktiv 2002/58/EG, så samma gäller för EU.
Konsumentverket är de som ser till att lagen följs (du kan inte göra en polisanmälan själv, bara en anmälan till KV). Trots 10000-tals anmälningar så har bara 11 fall tagits till domstol bl.a. Baltic Inkasso som emailade ut blodiga grishuvuden. De enda som någonsin blivit fällda är Bingolotto (Novamedia) efter att ha skickat ut 160000 e-mail med erbjudanden om lottoprenumerationer. Dom skyllde på gamla system och konsekvensen blev att om de inte slutade så skulle de få betala vite om 200 tkr. Då slutade dom och gick skadesfria. En bingoprenumeration kan väl knappast vara värd mer än en tusenlapp så dom fick väl mindre än 0.13% orderfrekvens. Bingolotto är kan väl knappast räknas som en sveriges renhårigare verksamheter. Hur de fick sitt tillstånd är en gåta för mig och 130 msek i intäkter för Novamedia. Risken för spam är marknadsstörningsavgift på max 10% av oms (tak 5 msek). Så för en del kan det direkt lönsamt att spamma, till exempel Volvo (som brukar spamma mig) - dom säljer 50000 bilar/år i Sverige så 200 tkr i ev. vite är rätt fånigt. Sedan är det ju frågan om man vill hålla mig med sånt eller göra något som är populärt bland kunderna istället.. MFL 13 b § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand. Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Jag lägger märke till att IIS inte gör skillnad på företag och privatperson, inte heller gör de skillnad på ombudets egna kunder eller andra ombuds .se-innehavare. Ombud till IIS blir med andra ord begränsade att EJ via e-mail eller fax marknadsföra/erbjuda någonting mot (i skrivande stund) 577 811 innehavare av .se-domäner (varav knappt hälften är företagsdomäner). Känns inte direkt genomtänkt av IIS denna gång..heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Polis_ttt - Nu var det väl kanske inte så mycket mina och dina antaganden om vad som är inskrivet eller inte i ombudens egna allmänna villkor som var det iögonfallande, utan att IIS sätter sig över gällande marknadsföringslag och i sitt avtal begränsar...oavsett vilken verkan texten har.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|