WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SPAM vs. E-marknadsföring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18825)

Internet Sweden 2007-01-22 12:33

Jag fick idag ett e-mail från ett av Sveriges största adressregister PAR (ursprungligen Postens Adress Register, men sedan många år Bonnierägda)
Att skicka ett affärsförslag till företag i Sverige är som de flesta här känner till fullt tillåtet och likaså att sälja adressregister, men är inte det här att dra det till sitt yttersta ? Jag tycker att det är RIKTIGT fult gjort av PAR att försöka ragga kunder på detta sätt och jag är inte ute efter att moralpredika i ämnet, men jag tycker att det här tål att debatteras..

E-mailadresser till salu från PAR

...8500:- ex moms för 1000 e-mailadresser...hmm jag som känner nån som känner nån som har 100 miljoner e-mailadresser...undrar vad dom kostar då..

Timofey 2007-01-22 12:35

Jag som känner att 100 miljoner e-mailadresser inklusive utskick från SPAM-servrar som inte går att spåra kostar ett par tusen kronor.

vco-systems 2007-01-22 15:36

Det är stor skillnad på 1000 e-mailadresser till "nyckelpersoner" på företag, och 100 miljoner slumpmässiga adresser.

1337pm 2007-01-22 16:28

Jag tycker att debatten kring är alldeles för ensidig. Oönskad e-postmarknadsföring må vara en sak men om ett företag vill erbjuda en affärsrelation med ett annat företag är det inte något som icke-relaterade parter ska behöva spy galla över. Nu fick du, jokkoapa, erbjudandet i egenskap av företagare? Om du inte gillar erbjudandet, släng bort det och kontakta PAR i frågan istället för att smutskasta företaget här. Det är ju inte som om att PAR gjort något oerhört omoraliskt, se ovan.

Mats@Extrude 2007-01-22 18:43

Håller med vco-systems
Det är stor skillnad på e-postadresser och e-postadresser :-)

Internet Sweden 2007-01-22 21:57

Citat:

Originally posted by 1337pm@Jan 22 2007, 17:28
Jag tycker att debatten kring är alldeles för ensidig. Oönskad e-postmarknadsföring må vara en sak men om ett företag vill erbjuda en affärsrelation med ett annat företag är det inte något som icke-relaterade parter ska behöva spy galla över. Nu fick du, jokkoapa, erbjudandet i egenskap av företagare? Om du inte gillar erbjudandet, släng bort det och kontakta PAR i frågan istället för att smutskasta företaget här. Det är ju inte som om att PAR gjort något oerhört omoraliskt, se ovan.
Jag har givetvis varit i kontakt med PAR i ärendet som gömmer sig bakom att det är tillåtet.

Jag menar heller inte att spy galla över PAR specifikt, utan jag har märkt att flera företag marknadsför sina informationstjänster på ett snarlikt sätt och jo jag anser att det börjar få en omoralisk klang. Ta PARs erbjudande - deras usp är antalet emailadresser dom kan sälja till en ny kund - och du får tycka att jag är ensidig i min kritik om det, men jag tycker att det är "fult" !

Min jämförelse mellan 1000 adresser från PAR eller 100 milj från min kompis kompis var däremot ingenting annat än en ekonomisk jämförelse - Jag menade inte att jämföra adresserna sinsemellan.

Men med ditt resonemang 1337pm - så förstår jag dig som att PAR ska kunna sälja sina 1000 adresser och min kompis 100 miljoner adresser - det är alltså inte rätt att spy galla över dom - dom har ju bara sålt informationen - det är beroende på vad den används till som ska styra vad vi ska tycka om det .... förstår jag dig rätt ?

Att oönskat erbjuda en affärsrelation via email till icke-kunder ÄR Oönskad e-postmarknadsföring för mig - vad kallar du det ?

1337pm 2007-01-22 23:13

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Jan 22 2007, 21:57
Att oönskat erbjuda en affärsrelation via email till icke-kunder ÄR Oönskad e-postmarknadsföring för mig - vad kallar du det ?
Oönskningen uppstår inte förräns du reagerat på e-postinnehållet :)

Jag skulle kalla det en affärsmöjlighet även om det inte behöver ske på direkten.

bjoahl 2007-01-23 08:37

Måste vara svårt att få ihop ekonomin i detta. Att skicka samma mail till 1000 adresser kommer uppfattas som spam oavsett vad som står i mailet.

Sedan är det stor skillnad på 1000 e-mailadresser till nyckelpersoner på företag och 272531 e-mailadresser till "nyckelpersoner" på företag.

Är listan av så hög kvalité att adresserna är värda 500000 ggr mer än marknadspris för spam? Kanske, men de lyckas dåligt med att marknadsföra det själva och deras websida ser ut som skit.

jonny 2007-01-23 13:29

Jag anser det vara SPAM oavsett vad erbjudandet går ut på och oavsett varifrån adresserna kommer.

Om det skickas direkt från en person till en annan är ok, men inte på det sätt som 1000 epostadresser avses att användas på.

vco-systems 2007-01-23 20:27

Har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad på att sälja register med epost adresser till nyckelpersoner på företag jämfört med att sälja register med "fysiska" adresser till samma personer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson