FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är helt ny men om man säger så här att jag vet att ett visst företag har startat och jag vet att denna inte har en hemsida ännu kan jag då om jag är en ful fisk gå in och köpa det domän namnet, så han helt enkelt måste köpa det av mig ist får man göra så
![]() Hoppas ni förstår ![]() Mvh mange |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag håller i princip med dig Conny men vill inte se allt lika svart och vitt som du gör. Det finns allvarliga negativa konsekvenser av aktiehandel (och annan form av spekulation i varor och valutor) också. Dessutom så finns det faktiskt ett värde i andrahandsmarknaden för domännamn. Den tvingar indirekt fram kvalitet. De som spekulerar i domäner vill givetvis inte sälja billigt och då krävs det att köparen har en bra plan för domänen ifråga (om denne nu inte ser det som en ren investering i sig). Men, visst, jag har också blivit irriterad både en och tio gånger på domäner som jag varit intresserad av men som ligger parkerade samt sådana som NN och andra snappat.
Otrohet sker varje dag, såg en undersökning där det framgick att ett av tio barn har fel far (antingen i USA eller Sverige, kommer inte ihåg nu). Att folk köper domäner i spekulationssyfte händer också varje dag. Vad man själv tycker om det är egentligen mindre intressant. Ska man nödvändigtvis gå efter någon skala så har bara vårt levnadssätt i västvärlden skördat många människoliv direkt och indirekt vilket jag personligen ser som betydligt värre.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-12 klockan 22:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Enligt min synpunkt så ska all affärsverksamhet bygga på att leverantören tillför kunden ett värde. Med det menar jag ett förädlingsvärde. Vid en domänhandel så har jag inte sett något adderat värde över huvud taget, kan du beskriva det för mig och alla andra som undrar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Värdet för kunden är ju att han får köpa den domänen han vill ha?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Frågan kvarstår vad en andrahandsmarknad (läs e.g. domän-troll) för domäner tillför kunden för mervärde jämfört med att få behovet av domännamn tillgodosett direkt av en registrar eller ordinarie webbhotell? M.a.o. vad skulle är det för mervärde jag får om jag som kund köper en domän av kalle-domän-troll jämfört med att köpa det för 99 SEK av Binero, eller från Loopia, FS-Data, Sajthotellet, AdMax, Dataphone,... eller något annat webbhotell eller godkänd registrar? Ingen har lyckats förklara det för mig, så jag vill gärna veta. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 06:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
ConnyWesth, du har blivit en riktig bakåtsträvare, jag har alltid sett dig som en riktigt kunnig person som har get mervärde här på forumet men ditt negativa korståg mot folk som handlar med domännamn gör att du sjunker rejält i mina ögon.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Ingen här på WN eller annorstädes har någonsin kunnat förklara vilket detta konstruktiva mervärde är som ett-domän-troll tillför KUNDEN. Det är ju uppenbart att denna domän-handel tillför LEVERANTÖREN (dvs domän-trollet) ett värde, dvs vinst, men som i alla seriösa affärer ska varje "led" i affärssystemet motivera sitt eget värde, genom att tillföra ett värde till KUNDEN, annars är det ett onödigt steg som kan elimineras. Det är inget konstigt med det utan det är helt enkel omtanke om KUNDEN. En grundprincip i alla affärer är att alla parter i en affärsrelation ska ha ut något positivt av affären. Det man brukar kalla "win-win" situationer. Domänhandel (andrahandsmarknad) är enbart en "win-loose" eftersom KUNDEN inte får något värde utan enbart förlorar värde på detta. I grunden bygger mitt resonemang helt enkelt på det som jag trodde var fullkomligt självklart för alla företagare, nämligen att utgå från kundens behov och alltid se till att man som leverantör tillför ett mervärde till KUNDEN. Det här med domänhandel 'är ju ett känsligt ämne här på WN eftersom det alldeles uppenbart är många som här som tjänar pengar på den oseriösa hanteringen av domäner. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 13:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag tycker det är trist att du tycker detta är "bakåtsträvande", men jag hoppas du får insikt om detta i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis Senast redigerad av Nicklas den 2009-09-14 klockan 07:41 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|