FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är lite nyfiken på eran lead through rate och sale through rate om någon har lust att dela med sig av den statistiken.
Kanske inte heter så men undrar hur många sales/leads ni har per click alltså. Ni behöver bara avslöja procenten ![]() Gärna vilken hemsida det är också. Tack till de som delar med sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Lyfter denna tråd då jag har samma fråga.. Har 50klick nu på 2 dagar men 0 i sales.
Vad snittar ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det varierar ju något enormt beroende på område och pre-salessidor osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man kan inte räkna alla klick med sales, vilka program har du på sidan? pma url så kan jag kolla lite om du vill.
Tänk på följande: Är det adsens och inga intäkter, då bör du se till att allt är som det ska på google kontot, Är det affiliate, hur kommer du få din ersättning? per sale, lead eller klick, visa betalar ut först när kunden/besökaren har betalat för produkten, tar vi Comviq, de betalar ut först när kunden har fått sitt simkort, aktiverat och laddat med på med en vis summa, allt detta innan du får betald för produkten. Tar vi SalusAnsvar, försäkringar, de betalar ut först 15 dagar efter att kunden har tecknat en försäkring, betalat in eller skickat in ett autogiro medgivande. Kör du en populär afilliate program så finns det risk att besäkaren släper med sig cookie från tidigare besök på andra sidor, detta sail faller den först besökte sida ( min teori och inte helt 100 på det här ). Läs genom de program du använder på din sida så får du bätte bild av det hela. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är den affiliate som förmedlar det senaste besöket/klicket till annonsören/affiliateprogrammet som får konverteringen. Det är i a f standard.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller med om att det spelar roll vilket typ av program/reklam du har på sidan. Vissa tar ju längre tid etc. Men det viktigaste är väl vilken typ av besökare man har. Alltså om du har en sida där du säljer ved och får in trafik på sökordet "skog" så kanske folk klickar sig vidare men inte finner det dom söker. Rankar du där emot på "köpa ved" så tror jag att klicken kommer att konvertera till köp oftare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om man bedriver sin verksamhet i kommercielt syfte, tycker jag dock inte att måttet click per sale är relevant.
Det som är intressant är den kostnad man har för varje försäljningskrona. Exmpelvis om du annonserar via Google eller någon annan Affiliate-kanal för 100 kr så vill du normalt ha minst 500 kr i ökad försäljning då har du en säljkvot på 5:1 eller uttryckt på ett annat sätt så har du 20% av försäljningen som marknadsföringskostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är därför väldigt relevant med click per sale. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker att Conny har helt rätt.
Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare. EPC = Total intäkt / antalet klick Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick. Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas. Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart). Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt. Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons... Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|