Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krash-statistik på HDD

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-24, 16:09 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Finns det någon webbsida som håller i felstatistik på hårddiskar? Huvuddisken (ej speglad) i min server rasade igår och nu är jag på väg till serverhallen för att mecka. Kör två stycken Hitachi 7k250 SATA med 8MB cache i burken. Vad jag vet så har Hitachi's SATA- och PATA-diskar hållt bra på senaste tiden, men om det visar sig att jag har fel vill jag inte köra in nytt OS på den friska disken för det vore ju tråkigt om den också rasar framöver.

Nu en liten kul berättelse om hur otur man kan ha. Servern har varit i drift sedan februari. Jag har inte, hur dumt det än låter, haft tid/ork att fixa automatisk backup på filer. Nu är det "bara" ett enda eget projekt vars filer är något att ta backup på + en hel del mycket värdefulle privata filer. Jag har haft dåligt samvete länge för att det inte känns bra att inte veta att man alltid har en dagsfärsk backup och de manuella backup-tillfällena har inte varit många. Så sätter jag mig vid arbetsstationen igår förmiddag och tänker att nu ska jag fixa allt det där. Jag startar Putty, ansluter mot burken. Putty spottar bara ur ett felmeddelande om att den inte kunde ansluta. 1 minut senare har jag konstaterat att den varken kan läsa eller skriva till huvuddisken. Det är så man vill hissa halv stång idag, men jag får väl skylla mig själv.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017