Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Framtidens batterier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-26, 12:34 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Många känner säkert till bilen tillverkad av Tesla Motors med en körsträcka på 400 km. De använder högeffektiva li-ion batterier och varje inbromsning lagrar lite energi tillbaka till batteriet. Fick idag ett nytt nyhetsbrev från www.altairnano.com, ett företag som utvecklar li-ion nanonbatterier, där de tipsade mig om två nyheter på deras hemsida. Första nyheten var information om en tävling med en ombyggd SUV som använder deras nanosafe battier och ska användas som tävlingsbil. Den andra nyheten var en detaljerad beskrivning på deras nanosafe batterier och för första gången så visar de själva hur många wh/kg detta batteri kan lagra. De har varit lite hemliga med detta för att inte folk ska tappa intresse för att lagringscapaciteten är strax över vanliga nickelmetall-hydrid batterier men detta negativa är nästan ingenting om man ser de andra fördelarna med batteriet. Fördelar så som över 20 år livslängd och då fortfarande kapacitet på 85% av ursprunget. På bara några minuter kan de ladda upp batteriet och samtidigt är batteriet känt för att kunna producera mycket energi på en kort stund. Inte nog med det så kan batteriet fungera i vårt kallare klimat. De säger att vanliga konventionella li-ion batterier slutar fungera när temperaturen sänks under noll och om jag en vacker dag har bråttom till jobbet och tar min Tesla (drömmer) vid minusgrader så kommer jag förmodligen inte iväg och får ta bussen. Med deras nanosafe batterier så klara de sig på en temperatur under -40 grader vilket räcker för Svenskt väder. Kanske inte funkar i Sibiren där temperaturen kan gå under -50 men man får väl tända en brasa i närheten . Hur som helst så tycker jag kapaciteten är viktig men jag ser också att om altairnano får in foten lite bättre så kan de också så småningom öka kapaciteten och jag tycker att begränsningen på 750 laddningar för konventionella li-ion batterier känns lite väl lite om priset på batterierna fortfarande är högt.
Vad tycker ni?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017