FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns ju en mängd av system i dagens läge för olika priser, Kayako, Zend, Freshdesk ... mm.. De flesta finns idag eller går över till en molnbaserad tjänst där man hyr in sig månad för månad, år för år.
Hur ser ni på dessa tjänster att just ärenden angående kunder, köp, support mm. lagras på nätet, dvs. inte lokalt. Slutar man köpa tjänsten så försvinner all data för alla ärenden man har haft gentemot kunderna. Hur viktig är denna data och dessa ärenden? Är ett avklarat ärende inte värt och kan lika bra försvinna eller vill ni ha det långt framöver? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Vad beträffande om man slutar köpa tjänsten så är det enligt min erfarenhet sällan ett problem. De flesta moderna system (såsom ZenDesk exempelvis) har väl stöd för integrationer och exportering så vitt jag vet. Visst kan det bli lite utmaning med formatering och få in ärenden i ett nytt system (samt behålla de läsbara) - men det går! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De flesta större molnbaserade tjänster går som sagt var bra att migrera både från och till så det är inget större bekymmer. Jag skulle dock rekommendera att man undviker de som inte erbjuder denna möjlighet.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Visst finns migrering, men det verkar vara känsligt för vissa att lägga sin kunddata och uppgifter hos någon annan på något sätt. Tyckte nu se en liten diskussion blåsa upp mestadels av tyskar om Kayako, som kommer inom 18 månader ta bort sin nerladdningsbara version, om att tyskarna måste lagra sina kunduppgifter på tyska servrar och det får inte lagras utomlands. Finns det något EU-direktiv som vi svenskar bör förhålla oss till?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |