WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Angående supportärendesystem (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066972)

Helix 2016-07-06 17:29

Angående supportärendesystem
 
Det finns ju en mängd av system i dagens läge för olika priser, Kayako, Zend, Freshdesk ... mm.. De flesta finns idag eller går över till en molnbaserad tjänst där man hyr in sig månad för månad, år för år.

Hur ser ni på dessa tjänster att just ärenden angående kunder, köp, support mm. lagras på nätet, dvs. inte lokalt. Slutar man köpa tjänsten så försvinner all data för alla ärenden man har haft gentemot kunderna.

Hur viktig är denna data och dessa ärenden? Är ett avklarat ärende inte värt och kan lika bra försvinna eller vill ni ha det långt framöver?

leonard 2016-07-06 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20518594)
Det finns ju en mängd av system i dagens läge för olika priser, Kayako, Zend, Freshdesk ... mm.. De flesta finns idag eller går över till en molnbaserad tjänst där man hyr in sig månad för månad, år för år.

Hur ser ni på dessa tjänster att just ärenden angående kunder, köp, support mm. lagras på nätet, dvs. inte lokalt. Slutar man köpa tjänsten så försvinner all data för alla ärenden man har haft gentemot kunderna.

Hur viktig är denna data och dessa ärenden? Är ett avklarat ärende inte värt och kan lika bra försvinna eller vill ni ha det långt framöver?

Att det inte lagras lokalt tycker jag mest är skönt ärligt talat. Så vidare det inte i leveransen finns krav på lagring lokalt är det mest en fördel. De supportsystem jag jobbat med som är self-hosted har ofta kunna varit rätt maffiga och struliga (inte lika light weight).

Vad beträffande om man slutar köpa tjänsten så är det enligt min erfarenhet sällan ett problem. De flesta moderna system (såsom ZenDesk exempelvis) har väl stöd för integrationer och exportering så vitt jag vet. Visst kan det bli lite utmaning med formatering och få in ärenden i ett nytt system (samt behålla de läsbara) - men det går!

tartareandesire 2016-07-06 23:41

De flesta större molnbaserade tjänster går som sagt var bra att migrera både från och till så det är inget större bekymmer. Jag skulle dock rekommendera att man undviker de som inte erbjuder denna möjlighet.

Helix 2016-07-07 09:25

Visst finns migrering, men det verkar vara känsligt för vissa att lägga sin kunddata och uppgifter hos någon annan på något sätt. Tyckte nu se en liten diskussion blåsa upp mestadels av tyskar om Kayako, som kommer inom 18 månader ta bort sin nerladdningsbara version, om att tyskarna måste lagra sina kunduppgifter på tyska servrar och det får inte lagras utomlands. Finns det något EU-direktiv som vi svenskar bör förhålla oss till?

tartareandesire 2016-07-07 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20518606)
Visst finns migrering, men det verkar vara känsligt för vissa att lägga sin kunddata och uppgifter hos någon annan på något sätt. Tyckte nu se en liten diskussion blåsa upp mestadels av tyskar om Kayako, som kommer inom 18 månader ta bort sin nerladdningsbara version, om att tyskarna måste lagra sina kunduppgifter på tyska servrar och det får inte lagras utomlands. Finns det något EU-direktiv som vi svenskar bör förhålla oss till?

Ja, myndigheter kan ju normalt sett inte använda tjänster där data passerar nationsgränserna men det är väl självklarheter idag för de flesta som arbetar mot myndigheter och rör nog inte särskilt många här på WN.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson