FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad tycker ni, ska jag skicka Kronofogden på den kund som valt att inte betala sin faktura på 2000 kr + moms? Är det ens värt merarbetet som detta innebär?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja. Om 10 kunder gör samma sak blir det ju rätt mycket pengar du går miste om annars.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ny kontakt med kunden idag med löfte om betalning. Jag ger det ett par dagar och sen blir det koll på hur KF-proceduren ser ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan? Har kunden några invändningar mot fakturan? När fick kunden fakturan? Vilket betalningsvillkor har ni avtalat? Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-25 klockan 12:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
25:e februari var en Tisdag, så räkna med att kunden fått fakturan den 3:e mars.
Det är knappast någon idé att skicka till KFM innan 30 dagar gått, men det har det ju nu så då är det väl dags snart. Har du inte fått betalt måndagen den 7:e April, så tycker jag gott du kn skicka till KFM. Räkna då dröjsmålsränta från Torsdagen den 3:e April. Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-25 klockan 12:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kunder som inte betalar blir automatiskt icke-kunder, om det inte lyfts trovärdiga argument för varför betalning inte skedde i tid. Men idag har kunden sagt att betalning ska ske ikväll. Vi får la se vad som händer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?
Vi är alla mänskliga och kan glömma bort saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
altruixm:
Om du ska gå vidare så skicka ett PM. Vi har dragit kunder till KFM och det är fler avgifter du har rätt att ta ut än vad Conny skrev. 2500 kr är en självklar summa att dra till KFM. Svin som inte betalar ska inte komma undan. Alla dina kostnader påför du kund så deras skuld kommer bara växa och växa. Det är kutym att du skickat 2 påminnelser innan du går till KFM. Första går bra via e-post och den andra via snigelpost. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|