![]() |
Kronofogden för 2500 kr?
Vad tycker ni, ska jag skicka Kronofogden på den kund som valt att inte betala sin faktura på 2000 kr + moms? Är det ens värt merarbetet som detta innebär?
|
Ja. Om 10 kunder gör samma sak blir det ju rätt mycket pengar du går miste om annars.
|
Ny kontakt med kunden idag med löfte om betalning. Jag ger det ett par dagar och sen blir det koll på hur KF-proceduren ser ut.
|
Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan? Har kunden några invändningar mot fakturan? När fick kunden fakturan? Vilket betalningsvillkor har ni avtalat? |
Citat:
Digital tjänst Nej 25 februari 14 dagar |
Citat:
Det är knappast någon idé att skicka till KFM innan 30 dagar gått, men det har det ju nu så då är det väl dags snart. Har du inte fått betalt måndagen den 7:e April, så tycker jag gott du kn skicka till KFM. Räkna då dröjsmålsränta från Torsdagen den 3:e April. Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall. |
Citat:
|
Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?
Vi är alla mänskliga och kan glömma bort saker. |
altruixm:
Om du ska gå vidare så skicka ett PM. Vi har dragit kunder till KFM och det är fler avgifter du har rätt att ta ut än vad Conny skrev. 2500 kr är en självklar summa att dra till KFM. Svin som inte betalar ska inte komma undan. Alla dina kostnader påför du kund så deras skuld kommer bara växa och växa. Det är kutym att du skickat 2 påminnelser innan du går till KFM. Första går bra via e-post och den andra via snigelpost. |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson