WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kronofogden för 2500 kr? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061304)

altruixm 2014-03-25 10:01

Kronofogden för 2500 kr?
 
Vad tycker ni, ska jag skicka Kronofogden på den kund som valt att inte betala sin faktura på 2000 kr + moms? Är det ens värt merarbetet som detta innebär?

Westman 2014-03-25 10:18

Ja. Om 10 kunder gör samma sak blir det ju rätt mycket pengar du går miste om annars.

altruixm 2014-03-25 11:27

Ny kontakt med kunden idag med löfte om betalning. Jag ger det ett par dagar och sen blir det koll på hur KF-proceduren ser ut.

Conny Westh 2014-03-25 12:30

Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan?
Har kunden några invändningar mot fakturan?
När fick kunden fakturan?
Vilket betalningsvillkor har ni avtalat?

altruixm 2014-03-25 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20488889)
Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan?
Har kunden några invändningar mot fakturan?
När fick kunden fakturan?
Vilket betalningsvillkor har ni avtalat?

Företag
Digital tjänst
Nej
25 februari
14 dagar

Conny Westh 2014-03-25 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20488891)
Företag
Digital tjänst
Nej
25 februari
14 dagar

25:e februari var en Tisdag, så räkna med att kunden fått fakturan den 3:e mars.

Det är knappast någon idé att skicka till KFM innan 30 dagar gått, men det har det ju nu så då är det väl dags snart. Har du inte fått betalt måndagen den 7:e April, så tycker jag gott du kn skicka till KFM. Räkna då dröjsmålsränta från Torsdagen den 3:e April.

Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall.

altruixm 2014-03-25 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20488892)
Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall.

Kunder som inte betalar blir automatiskt icke-kunder, om det inte lyfts trovärdiga argument för varför betalning inte skedde i tid. Men idag har kunden sagt att betalning ska ske ikväll. Vi får la se vad som händer.

Pake 2014-03-25 16:07

Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?
Vi är alla mänskliga och kan glömma bort saker.

KristianE 2014-03-25 17:48

altruixm:
Om du ska gå vidare så skicka ett PM. Vi har dragit kunder till KFM och det är fler
avgifter du har rätt att ta ut än vad Conny skrev.

2500 kr är en självklar summa att dra till KFM. Svin som inte betalar ska inte komma
undan. Alla dina kostnader påför du kund så deras skuld kommer bara växa och växa.

Det är kutym att du skickat 2 påminnelser innan du går till KFM. Första går bra via
e-post och den andra via snigelpost.

altruixm 2014-03-25 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pake (Inlägg 20488901)
Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?

Jodå, kunden har fått sin beskärda del av påminnelser via mail, telefon och SMS.

Citat:

En fordringsägare får skicka en obetald räkning direkt till inkasso eller Kronofogden utan påminnelse.
http://www.kronofogden.se/webdav/fil...aminnelse.html


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson