FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Önskar svar på en fråga jag har av er som driver webbhotell idag.
Hur mäter ni transfer idag (vilka verktyg/tekniker)? Alla webbhotell säljer ju som bekant olika former av paket, delad hosting, VPS, och dedikerade maskiner tillsammans med ett tak för transfer per månad. Hur håller man lämpligen koll på detta automatiserat? Finns det några färdiga verktyg för detta på marknaden, eller måste man hacka ihop ett själv? Mäta transfer på en port i en switch går det ju att hacka ihop något för, och att i efterhand bränna igenom webbloggfiler för att summera transfer är ju också möjligt att göra, om än jobbigt, men hur mäter man en VPS-server? Vill helst slippa hacka ihop något själv, lägger hellre mina resurser på annat... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
VPS sätter du ju varje kund på eget VLAN, så där mäter du trafiken på.
Annars kan man köra netflow om man har vettig infrastruktur som klarar det, annars går det ju fulhaxxa med SPAN/mirror och en linux burk som beräknar. Vi har dock så mycket trafik som ingår i våra VPS paket så man orkar aldrig kolla om kund lyckas dra över, även om det går fixa rapporter automatisk över en gräns är det inte alltid värt hålla på med det. När man sitter med flertal 10Gbit länkar så orkar man inte bry sig om en kund drar över lite, får vara väldigt mycket extra. Senast redigerad av patrikweb den 2012-08-11 klockan 18:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack Patrik, bra svar som vanligt från dig
![]() Som jag misstänkte, transfer är mer en avtalsmässig klausul så att man i extrema fall kan slå ner på dom som missnyttjar resurserna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Netflow + egen kod för att ta hand om Netflow-datan. Det gör att vi köra billing per IP.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Att mäta transfer kräver mer hårdvaruresurser, själva mäter vi inte alls bandbredden som våra kunder använder då vi har betydligt mer bandbredd än vi behöver.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Webbhotell är ju rätt smidigt att mäta på med, kör man färdig kontrollpanel så finns ju allt där färdigt. Kör man det inte får man ju scripta lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker det är bra att EgenSajt har valt att slipa bort delar som de känner att det finns andra parter som gör bättre (utan kostnad) och istället fokuserar på det de gör väldigt bra.
Fler företag borde ta det till sitt hjärta och istället för att försöka tillhandahålla allt, faktiskt erbjuda riktigt bra tjänster. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|