FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tydligen så har .SE (IIS) lämnat ut information om domänägare till Skatteverket tidigare: "Svaret har hitintills alltid varit ja och .SE har då lämnat ut uppgifterna till Skatteverket."
Men nu sätter dom ner foten och tycker att det är nog: https://www.iis.se/blogg/se-har-satt-ner-foten Man kan ju undra om .SE får informera kunder att Skatteverket varit av just dem? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker det är bra om skatteverket får informationen. Försvårar för dom som inte beskattar sina försäljningar.
Synd bara att skatteverket inte lägger ner större vikt och energi i andra branscher där det finns större summor pengar att hämta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Men domänägaren kanske inte samma person som säljer varor och tjänster.. Så det kan bli fel, det är inte vassades knivar som jobbar på skateverket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@Johan H: Håller helt klart med dig. Dock ställer jag mig frågande huruvida information bör lämnas ut utan att informera vederbörande.
Någon som vet vad lagen säger? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Lagen säger det som Anders Hultqvist skriver. Att det skall finnas misstanke om brott, sen är ju det givetvis en definitionsfråga. Likt polisen får ju SKV givetvis genomföra en utredning utan att informera personen/företaget i fråga, däremot håller jag med dig JLE, det vore ju skandal att .SE, en privat institution, lämnat ut denna typ av information utan att meddela registranten, fast det kanske dom gjort? - Någon som vet nån som utsatts för utredning? Integriteten blir ju totalt skjuten i spillror om SKV ska få sätta upp egna algoritmer och scanna folks bankkonton, domäninnehav osv. Om så nu varit fallet hoppas jag att Elisabeth städar upp efter sig och att .SE tillslut besegrar de onda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
En privat institution med lagskydd borde avkrävas att omfattas av offentlighetsprincipen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Dock känns detta lite OT? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Det har sjukhusen (se svar ovan) och det finns dessutom sekretessparagrafer. Jag ser ingen som helst anledning varför det ska vara någon skillnad mellan om du äger en bil och ett domännamn.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|