FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej kära WN-medlemmar
![]() Jag undrar om det är möjligt att starta ett AB, ta ett lån på 2 miljoner på mitt nystartade AB och använda dessa pengar till att köpa upp en webbplats. Webbplatsen som jag vill köpa omsätter ungefär 100.000:-/månaden och har en utgift på 2000:-/månaden. Jag menar, inkomsterna för webbplatsen kan man ta till att betala av banklånet på 2 miljoner. Då bokför man väl denna skuld som det kallas "långfristiga skulder"? Någon som vet om detta scenario är möjligt att genomföra? Senast redigerad av Kim247 den 2011-08-31 klockan 16:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är tveksam att banken skulle låna ut så mycket, om du inte kan visa någon form av säkerhet för summan. Du lär få ha egen borgen och kräver att du har något av värde med.
Svårt att garantera att sidan omsätter 100k i minst 24 mån utan minskning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag menar det, jag kan betala av lånet på 2 miljoner kronor med en 50.000:-/månaden, mer om det behövs då jag inte har någon brådska med att ta ut lön från inkomsterna som tillfaller webbplatsen i fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte dom skulle ge något lån, så långt fram i tiden och mycket osäkerhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har en bra kontakt i banken, bra ekonomi i företaget, väl genomförd research att visa upp och kan slänga in 500' till 1mil själv så kommer du nog få genom ett lån.
Dock i form av ett blancolån med 6-12% ränta. Bankens första fråga kommer vara samma som min, om du nu är så säker varför lånar du inte upp bostad och av vänner/familj? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
![]() Menar det, om nu webbplatsen har haft en omsättning på mellan 80.000-100.000 lök i månaden de senaste sju åren, varför ska den helt plötsligt inte omsätta det längre om jag köper den? Jag kan inte göra den till en sämre webbplats. Sen kom jag att tänka på det, banken kanske inte är den rätta investeraren när man ska köpa en webbplats för man kan inte sätta en hemsida i säkerhet eller värdera en hemsida, i alla fall inte banken ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Skämt åsido, internet är alltid en osäker bransch där förändringar sker snabbt. Jag tror liksom övriga att bankernas inställning är tämligen skeptisk och får du ett ja kommer du sannolikt få rätt dåliga villkor. Vill du få bättre svar är det ju bara att ta kontakt med någon bank och se vad de har att säga.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror också att du kommer ha svårt att få lån. Banken brukar vilja att man går in med åtminstone 50% själv. Almi skulle kunna vara en alternativ delfinansiär tillsammans med banken. Det kanske är lite för höga belopp för att Almi ska gå in, men det är ett alternativ du kan utforska i alla fall. Almis ränta är dock väldigt hög, oftast 12+%
Du kanske kan hitta någon annan lösning som fungerar? Du kanske kan försöka med något i stil med 500' direkt och sedan avbetalning med 50k i månaden i 3 år. Då blir totalpriset 2,3 miljoner. Säljaren kommer nog vilja ha någon form av säkerhet så du måste nog lägga in en klausul där säljaren har rätt till sidan(eller någon annan kompensation) vid utebliven betalning. Då är det ju en ganska bra deal för säljaren om han inte absolut måste ha hela beloppet direkt och du kan köpa sidan och har en ganska hög vinst ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
Får forska vidare i ämnet ![]() |