Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bruten förpackning.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-04, 21:44 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Standard Bruten förpackning.

En produkt som säljs i en förpackning som inte medger att man kommer åt produkten på annat sätt än att klippa upp förpackningen. Hur fungerar ångerrätten i detta fall?

Ångerrätten säger ju att en produkt skall vara i "väsentligen oförändrat skick" för att den skall få returneras till säljaren, men även förpackningen utgör ju en del av produkten, då produkten omöjligt i många fall kan säljas utan förpackning. I detta fall är förpackningen förstörd, och produkten kan således inte vara att betrakta såsom i "väsentligen oförändrat skick".
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 21:59 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För en mjölkförbackning skulle jagh säga att det stämmer men inte för en leksaksbil som inneslutists i en plastförbackning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 23:53 #3
Sebb Sebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 14
Sebb Sebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 14
Hej,

Kund har rätt att undersöka varan de har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat "väsentligt" oförändrat skick.
Ångerrätten gäller även om de har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den, just precis den punkten är svår att bedöma.

Allt beror på vad du säljer.

Vill kund returnera utan förpackning så är kunden ansvarig för returen tillbaka.
Skulle en produkt komma tillbaka skadad kan du ta ställning emot kunden, ifall den skickades utan original emballage/bristfällande emballage.

Det finns t.ex ingen ångerätt på öppnade CD/DVD skivor.
Sebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 19:17 #4
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
oftast så använder man returprodukter med öppnad förpackning, till att ersätta kunder som har fått en defekt vara.
Evanion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 20:22 #5
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Jag förmodar att det handlar om produkter som säljs t.ex. på Media Markt som är förpackade i hårdplast så att det krävs en rondell för att öppna förpackningen. Finns inte en chans att veta att varan fungerar förrän man lagt en halvtimma på att öppna förpackningen.

Exempel
http://blogg.engfors.se/wp-content/u...9E924F28C.jpeg
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-10, 16:02 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Självklart ska man följa alla lagar, regler och riktlinjer men i slutändan tycker jag alltid att man ska ställa sig frågan vad man själv hade förväntat sig, om man vore en kund i sin egen butik. Därmed också driva butiken efter dessa förväntningar. För mig innebär det att kunden kan undersöka varan och om inte den passar kunden kan hon returnera den utan större problem. Det gäller att skapa en känsla av trygghet för kunden och att man har en relation som känns nära, och om det blir problem så ordnar det sig utan att kunden ska bli drabbad. Självklart måste du som e-handlare tjäna på det i slutändan, men det tror jag att du gör. Frågan är då om det är kundens fel att man har förpackningar som måste totalförstöras för att man skall kunna undersöka varan? Nej, det är det naturligtvis inte och är därför inget som ska belastas kunden, enligt min syn.

Lagar och regler är grunden, men det är du som bygger fasaden
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-14, 17:08 #7
Chidori Chidori är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 79
Chidori Chidori är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 79
Tänk på att bra kundservice gör att kunder kommer tillbaka och vill ha mer även om de inte var riktigt nöjd med varan de fick först så genom att göra en uppoffring visar man kunden att man bryr sig om han eller hon, detta skapar ett mycket stort förtroende i framtiden. Är detta ett återkommande problem med samma produkter skulle jag byta produkt eller förpackning.
Chidori är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017