WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bruten förpackning. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049385)

dannel77 2011-08-04 21:44

Bruten förpackning.
 
En produkt som säljs i en förpackning som inte medger att man kommer åt produkten på annat sätt än att klippa upp förpackningen. Hur fungerar ångerrätten i detta fall?

Ångerrätten säger ju att en produkt skall vara i "väsentligen oförändrat skick" för att den skall få returneras till säljaren, men även förpackningen utgör ju en del av produkten, då produkten omöjligt i många fall kan säljas utan förpackning. I detta fall är förpackningen förstörd, och produkten kan således inte vara att betrakta såsom i "väsentligen oförändrat skick".

Conny Westh 2011-08-04 21:59

För en mjölkförbackning skulle jagh säga att det stämmer men inte för en leksaksbil som inneslutists i en plastförbackning.

Sebb 2011-08-05 23:53

Hej,

Kund har rätt att undersöka varan de har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat "väsentligt" oförändrat skick.
Ångerrätten gäller även om de har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den, just precis den punkten är svår att bedöma.

Allt beror på vad du säljer.

Vill kund returnera utan förpackning så är kunden ansvarig för returen tillbaka.
Skulle en produkt komma tillbaka skadad kan du ta ställning emot kunden, ifall den skickades utan original emballage/bristfällande emballage.

Det finns t.ex ingen ångerätt på öppnade CD/DVD skivor.

Evanion 2011-08-09 19:17

oftast så använder man returprodukter med öppnad förpackning, till att ersätta kunder som har fått en defekt vara.

Droog 2011-08-09 20:22

Jag förmodar att det handlar om produkter som säljs t.ex. på Media Markt som är förpackade i hårdplast så att det krävs en rondell för att öppna förpackningen. Finns inte en chans att veta att varan fungerar förrän man lagt en halvtimma på att öppna förpackningen.

Exempel
http://blogg.engfors.se/wp-content/u...9E924F28C.jpeg

daniel_ 2011-08-10 16:02

Självklart ska man följa alla lagar, regler och riktlinjer men i slutändan tycker jag alltid att man ska ställa sig frågan vad man själv hade förväntat sig, om man vore en kund i sin egen butik. Därmed också driva butiken efter dessa förväntningar. För mig innebär det att kunden kan undersöka varan och om inte den passar kunden kan hon returnera den utan större problem. Det gäller att skapa en känsla av trygghet för kunden och att man har en relation som känns nära, och om det blir problem så ordnar det sig utan att kunden ska bli drabbad. Självklart måste du som e-handlare tjäna på det i slutändan, men det tror jag att du gör. Frågan är då om det är kundens fel att man har förpackningar som måste totalförstöras för att man skall kunna undersöka varan? Nej, det är det naturligtvis inte och är därför inget som ska belastas kunden, enligt min syn.

Lagar och regler är grunden, men det är du som bygger fasaden :)

Chidori 2011-08-14 17:08

Tänk på att bra kundservice gör att kunder kommer tillbaka och vill ha mer även om de inte var riktigt nöjd med varan de fick först så genom att göra en uppoffring visar man kunden att man bryr sig om han eller hon, detta skapar ett mycket stort förtroende i framtiden. Är detta ett återkommande problem med samma produkter skulle jag byta produkt eller förpackning.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson