FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det omöjligt för någon utomstående att se vem som äger en .nu-domän?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Nej, det står väl om du gör en vanlig whois lookup?
Edit: Eller menar du att du vill skydda din identitet när du registrerar domännamn? Senast redigerad av iostream den 2011-03-23 klockan 00:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gå in på www.nunames.nu och ange domänen, där ser du hur mycket info det går att få ut via Whois.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror på om din registrar sätter dig som teknisk kontakt eller inte, det är den enda kontaktinformation vem som helst kan se i whois / på nunames hemsida.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ganska irriterande när så inte är fallet och man vill kolla upp sina egna .nu-domäner.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Owner information is not published for xxx.NU" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har inte den erfarenhet som b_andersson upplevt, utan har precis som Kjette skriver fått rätt info varenda gång jag kontaktat Nunames om rätt innehavare.
Däremot bör det nämnas att vid en Whois av en .nudomän, så visas endast teknisk kontakt, som oftast är webbhotellet eller dns-oparatörem och INTE registranten. Sen vad gäller enoms whois som visar samtliga kontakter, så vill jag understryka att den INTE är tillförlitlig. Exempelvis om det skett genom en pushning hos namecheap, så visas den administrerande enomkontots kontaktuppgifter istället för den som står registrerad på domänen hos registret. Detta underlättar scams, där köpare tror sig fått domäner som kan säljas igen och igen. Ett ägarbyte genom Nunames ÄR obligatoriskt idag, för att domänen ska byta innehavare. Detta har jag förklarat på wn och skrivit detaljerat om på min blogg, men ni får söka själv eftersom wn:s moderatorer inte vill att jag refererar till egna texter. //Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||