WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .nu-domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047280)

myrslok 2011-03-22 22:24

.nu-domäner

Är det omöjligt för någon utomstående att se vem som äger en .nu-domän?

iostream 2011-03-23 00:27

Nej, det står väl om du gör en vanlig whois lookup?

Edit:
Eller menar du att du vill skydda din identitet när du registrerar domännamn?

MRDJ 2011-03-23 03:21

Gå in på www.nunames.nu och ange domänen, där ser du hur mycket info det går att få ut via Whois.

crazzy 2011-03-23 06:51

Det beror på om din registrar sätter dig som teknisk kontakt eller inte, det är den enda kontaktinformation vem som helst kan se i whois / på nunames hemsida.

b_andersson 2011-03-23 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20399017)
Om man vill ta reda på en ägare utav en .NU domän så räcker det med att kontakta Nunames via e-post.

Stämmer inte riktigt, jag var intresserad av att få tag på ägaren till en .NU och mailade nunames och fick bara följande svar:

"Owner information is not published for xxx.NU"

Internet Sweden 2011-03-23 09:01

Jag har inte den erfarenhet som b_andersson upplevt, utan har precis som Kjette skriver fått rätt info varenda gång jag kontaktat Nunames om rätt innehavare.

Däremot bör det nämnas att vid en Whois av en .nudomän, så visas endast teknisk kontakt, som oftast är webbhotellet eller dns-oparatörem och INTE registranten.

Sen vad gäller enoms whois som visar samtliga kontakter, så vill jag understryka att den INTE är tillförlitlig. Exempelvis om det skett genom en pushning hos namecheap, så visas den administrerande enomkontots kontaktuppgifter istället för den som står registrerad på domänen hos registret. Detta underlättar scams, där köpare tror sig fått domäner som kan säljas igen och igen. Ett ägarbyte genom Nunames ÄR obligatoriskt idag, för att domänen ska byta innehavare.

Detta har jag förklarat på wn och skrivit detaljerat om på min blogg, men ni får söka själv eftersom wn:s moderatorer inte vill att jag refererar till egna texter.

//Peter

b_andersson 2011-03-23 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20399022)
Jag har inte den erfarenhet som b_andersson upplevt, utan har precis som Kjette skriver fått rätt info varenda gång jag kontaktat Nunames om rätt innehavare.

Däremot bör det nämnas att vid en Whois av en .nudomän, så visas endast teknisk kontakt, som oftast är webbhotellet eller dns-oparatörem och INTE registranten.

Sen vad gäller enoms whois som visar samtliga kontakter, så vill jag understryka att den INTE är tillförlitlig. Exempelvis om det skett genom en pushning hos namecheap, så visas den administrerande enomkontots kontaktuppgifter istället för den som står registrerad på domänen hos registret. Detta underlättar scams, där köpare tror sig fått domäner som kan säljas igen och igen. Ett ägarbyte genom Nunames ÄR obligatoriskt idag, för att domänen ska byta innehavare.

Detta har jag förklarat på wn och skrivit detaljerat om på min blogg, men ni får söka själv eftersom wn:s moderatorer inte vill att jag refererar till egna texter.

//Peter

Det var faktiskt efter att ha läst din bloggpost jag kontaktade [email protected] för att få reda på vem som är ägare, och fick svaret ovan. Ska göra ett nytt försök och se om jag får samma svar.

tartareandesire 2011-03-23 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy (Inlägg 20399008)
Det beror på om din registrar sätter dig som teknisk kontakt eller inte, det är den enda kontaktinformation vem som helst kan se i whois / på nunames hemsida.

Det är ganska irriterande när så inte är fallet och man vill kolla upp sina egna .nu-domäner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson