Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Microsoft utlyser HTML5-tävling

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-03, 22:10 #1
Luncode Luncode är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Luncode Luncode är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Standard Microsoft utlyser HTML5-tävling

Senast redigerad av Luncode den 2011-06-18 klockan 17:51
Luncode är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 01:01 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Hade man använt/baserat sig på Gecko eller Webkit hade man varit tvungna att släppa källkoden, sen när har Microsoft släppt något av deras största produkter som OSS?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 14:07 #3
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Hade man använt/baserat sig på Gecko eller Webkit hade man varit tvungna att släppa källkoden, sen när har Microsoft släppt något av deras största produkter som OSS?
Och vem tusan skulle vilja ladda ner källkoden till IE ändå... inte jag iallafal om de inte betalade mig för att göra det hehe...

Nä, seriöst så borde microsoft ge upp när det gäller webbläsare. internet explorer har nog förmodligen kostat microsoft en hel del pengar i bad publicity.
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 11:41 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
Men även om man är nitiska motståndare till open source, hade det ändå inte varit det mest rationella att göra? Apple är väl inte direkt heller kända för sin öppenhet, men WebKit är ju faktiskt ändå open source.

Förstår inte hur vissa kan tycka att webbläsarna i och med IE9 nu har kommit så nära varandra. Enligt mig så har det aldrig varit så stor skillnad mellan den sämsta (Trident) och den bästa (WebKit) renderingsmotorn.
Apple är inte direkt kända? För vad? http://opensource.apple.com/
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 12:28 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Apple är inte direkt kända? För vad? http://opensource.apple.com/
Ser till och med ännu mindre övertygande ut än Microsofts motsvarighet. Enda undantaget är just webkit. Ingetdera av företagen har anammat open source-tänket för sina huvudprodukter men har några enstaka projekt där de faktiskt själva gjort ett medvetet val att de kan få vissa egna fördelar av communityn och sedan en rad med "projekt" där de inte själva kunnat välja. Jag vågar inte säga huruvida det vore fördelaktigt för deras affärsmodeller att oftare välja open source - men jag som användare och utvecklare är ändå för en utveckling mot open source för att det gynnar mig.

Sen tycker jag tvärtom många andra att tävlingen faktiskt är ett bra initiativ, även om jag inte tycker Microsoft gjort mycket positivt inom området tidigare. Att de nu till nästa version ser ut att hålla jämna nivåer med de bästa webbläsarna är ändå något jag måste gilla som webbutvecklare då IE fortsatt kommer ha en betydande roll i alla fall ett bra tag till - oavsett om jag vill använda den som användare eller inte.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 02:17 #6
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Ibland undrar man varför Microsoft inte ger upp. Fast det är nog en rejäl hacka pengar som försvinner om folk inte automatiskt hamnar på MSN med Bing och Hotmail osv när webbläsaren startas. Om man ska vara lite långsökt så kanske det till och med finns en risk att folk slutar använda Windows när man inte matas med produkter från MS varje dag?

Några nattankar
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017