FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Finns det någon här som har koll på hur/om flash går att använda till iphone samt android?
Hittat lite småartiklar, likt denna http://feber.se/android/art/181140/f...r_populraste_/ Själv använder jag mig av en android 2.1 vilket flash inte stödjer?! Man kanske ska fundera på en annan uppbyggnad av sin webbplats i framtiden för att den skall kunna flyta på bättre i mobilen? mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I iPhone - Nej - åtminstone inte utan att göra en jail-break
I Android - Det hade jag för mig gick. Kanske finns en app till det. Android är något mer öppnare än iOS. Tips: Utveckla inte mobilsajter med flash. Ha annars alltid en fallback om du inte har en separat mobilanpassad sajt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
man borde väll kunna redirecta om man besöker en sida genom sin mobil? mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
fallback - utveckla så sajten fungerar utan flash, helt enkelt.
Man kan kolla av User-Agent-Header mot viss information och göra en redirekt till m.webbplats.se t ex. lite info här: http://www.developershome.com/wap/de...serAgentHeader http://www.gtrifonov.com/blog/2009/0...t_Strings.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Kanon allstars! det var just "User-Agent-Header" jag var ute efter ![]() coredev: synd att det bara är några mobiler som tar flash, tyvärr vill man juh att så många som möjligt skall kunna besöka sidan. Att flash inte fungerar i de flesta mobiler idag är ett stort minus för alla verkligen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
På bland annat HTCs Androidmobiler finns flash inbyggt. Fungerar klockrent! Dock med några undantag:
* följa musen funkar inte (finns ingen mus att följa) * musscroll * högerklick * etc Duger absolut till att visa reklam. En sajt skulle säkert funka om man inte är för kreativ med nya ui-lösningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Man kan ju utveckla en flashfil jättedåligt så den tar mycket minne och utrymme och det är inte speciellt anpassat för mobiler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Eftersom flash kommer finnas kvar känns det bara löjligt att det inte skall kunna användas i mobilen. Vebut: nice, så det finns redan i 2.2. Du har ingen aning om hur Apple kommer göra i framtiden? De borde väll även göra sina produkter "flashvänliga"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är en medveten strategi av Apple att inte satsa på Flash - man satsar istället på öppna standarder som html5+ccs3 och det lär nog komma mer och mer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
På ont och gott. Jag kan hålla med om det som sägs på minst hälften av punkterna. Men jag är övertygad om att det är ett medvetet strategiskt beslut snarare än baserat på dessa efterkonstruktioner. Det är en sak att förorda HTML5 med <video> osv - en annan sak att förorda ett stängt format som H.264 och säga att man gör det för de öppna standardernas skull. Själv tycker jag precis alla plattformar ska ge så stort val som möjligt åt utvecklare, content skapare och användare. Det tycker jag bör gälla de mest användbara stängda miljöerna och formaten också - som flash och h.264. Sedan är det väl bara naturligt att de väljer en väg att satsa det mesta av sitt eget krut på. Men att få flash-stöd innebär bara lite hjälp åt Adobe, så kostnaderna för plattformsleverantören borde vara väldigt låga.
![]() |
Svara |
|
|