FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag driver idag en enskild firma och har precis startat upp ett aktiebolag. jag sitter just nu och velar och kan inte bestämma vad jag ska göra dom kommande åren. Jag och min sambo reser till Fillippinerna om 10 dagar och ska efter fillippinerna resa till indien med enkelbiljett. jag har två val: 1. Hitta något trevligt ställe i indien där jag lyckas hitta en programmerare och en contentwriter (skriva bloggar och liknande). Driva bolaget från indien och spara en massa pengar, samt bygga upp bolaget så att jag drar in så mycket pengar att jag utan problem kan äga fastighet i Sverige men ändå vara ute och resa. just nu drar jag in så mycket pengar att jag och min sambo kan leva ganska fattigt på bara min lön i Sverige men som kungar i indien. 2. Åka hem från indien i maj och till hösten flytta till stockholm för att plugga e commerce på Hyper Island. Detta är antagligen den ändå utbildning som passar som handen i hansken för mig. Denna är 2 år denna utblidning och efter jag gått den så är det nästan garanterat att min företag klättrar mot skyn på grund av det kontaktnät jag bygger upp. Vad hade ni gjort om ni var i mina skor.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker helt klart du ska köra alternativ 2 om det är så att företaget inte är skyhögt redan då.
Jag tror du hade levt bättre och varit starkare i din utveckling av företaget om du gått den utbildningen (den var väldigt bra i karlskrona.. så den bör vara minst lika bra i stockholm). Så jag röstar på alternativ 2. Du utvecklar dig själv för att kunna utveckla ditt företag bättre senare. Det blir lite avtagning på tillväxten i företaget under dessa 2 år kanske men jag tror ändå det kommer vara värt det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade nog också kört på alternativ 2.
Skall man vara petig med regler så får du faktiskt inte jobba när du är i Indien på turistvisum. Satsa på ett business-visum isåfall, speciellt om du tänkt att anställa en Indier i ditt bolag och drifta det från Indien. Vart i Indien hade du tänkt dig? Har du varit där förr? Om det är första gången i Indien skulle jag nog råda dig att prova på landet först. För övrigt är det ett fantastiskt land, jag håller faktiskt på att emigrera dit själv, dock med lite mer framförhållning än du verkar ha ![]() Om du efter dina år på Hyper Island fortfarande är Indiensugen så får du gärna höra av dig till mig, kanske kan vi dela på en del anställda eller andra resurser? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du en bra idé som du tror går hem så tycker jag nästan du bör satsa på Indien. Där går programmerare och skribenter att kirra till ett väääldigt billigt pris. Annars kanske du borde börja (i alla fall försöka) med något på egen hand, utan att hyra in någon. Det lär du spara lite pengar på i alla fall, med tanke på att pengarna verkar behövas.
Du tar dock en risk genom att göra så. Men en entreprenör behöver ta risker lite då och då. Och du, om någon, är en entreprenör. Du har tagit enorma risker förr ![]() Men jag går ju fortfarande på gymnasiet, så mig kanske du inte borde lyssna på. Jag har dock liknande planer. Funderar på att glida ner till Indien någon gång i höst då SEO är minst sagt enormt där nere. Blir lite av en äventyrsresa, samtidigt som man kan sköta det hela med likasinnade människor. Eller så funderar jag på att börja @ Hyper. Får se vad jag gör. Men jag hade, trots vad alla andra säger, högst sannolikt valt alternativ 1. Men jag är jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oscar G: jo jag såg det nu att den bara va 40 veckor. Har faktiskt ingen aning varför jag trodde den var det dubbla. känner du någon som läst just e-commerce? är rädd att det bara är e-handel av massa fysiska varor. Jag är ju mer inriktad åt internet-marketing eftersom jag ser e-handel som vilket slavarbete som helst där man inte är helt fri (kommer säkert få några ehandels gurus efter mig nu).
fabian: Riktigt kul att höra att du är på G att flytta dit. ja jag har varit i Indien innan ska dit oavsett hur jag gör nu i mars,april,maj. jag hade väl inte tänkt att köra hela det byråkratiska race:et nu i början i så fall utan det får jag väl ta när jag vet att jag vill stanna. Var i indien är det du ska flytta? Sweely: ja indien är billigt hur som helst även om man bara ligger på stranden och glor upp i himlen. och självklart lyssnar jag på dig Nabil fast du bara går i gymnasiet ![]() Dennis: tror du jag klarar en vinter till i Sverige ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag flyttar till Panjim, huvudstaden i Goa. Har kollat på flera hus men inte skrivit några kontrakt, det är ju ett tag kvar. Det stod mellan Mumbai och Panjim, anledningen till att vi tog Panjim är att jag har mycket kontakter där och många vänner, samt att det är billigt och trevligt för folk att komma och hälsa på. Dessutom är prisnivån lägre än i Mumbai. Var tänkte du hålla till? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hade jag inte haft "ball and chain" i sverige så..
Nu är det i och för sig inte till en kvinna men sist jag bodde utomlands blev det ganska tröttsamt att pendla 2 veckor sverige, 2 veckor spanien osv osv. ![]() Men svenska vintern är ju goig.. eller? ![]() Alltså vilket som funkar ju egentligen men 1 år i sverige för den utbildningen för att sen bo utomlands kan va värt det. Kanske flytta den kursen till 2015? Så kanske jag är i stockholm samtidigt om man sitter i riksdagen då ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle nog också satsa på alternativ 2 (eller något likvärdigt). Inget hindrar att du bor i Indien några månader eller ett år men jag tror sannolikheten är stor att du förr eller senare kommer att ångra dig om du inte lyckas lyfta företaget till en inkomstnivå som är god även med nordiska mått mätt. Du kommer garanterat INTE tänka likadant när du är 40 eller 60 som du gör nu.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Båda alternativen låter sjukt skoj, svårt!
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|