FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Arbetare idag som webbutvecklare för en byrå där jag är helt ansvarig över all webb som produceras. Har under senaste tiden haft ett gäng webbtjänster i tankarna och efter att ordentligt tänkt igenom tjänsten har jag kommit fram till att satsa på den.
Det är en webbtjänst som sysslar med marknadsföring inom en viss marknad. Det är en helt ny idé och finns ingen konkurrerande part som sysslar med samma metod av marknadsföring som jag planerar. Problemet har varit att jag har kunskaperna inom webben, men jag har varken tid, ork eller kunskaper om säljet. Behöver därför en partner som kan hjälpa mig med detta, så jag har pratat om idén med ett par kontakter inom säljvärlden som är väldigt duktiga på vad de gör, och kan hjälpa med att sälja b2b. De är intresserade och det kommer bli ett djupare möte om det hela i Januari. 1) Första frågan i inlägget, hur stor del är det realistiskt att man delar upp det? Om jag alltså bidrar med idé, koncept, design, utveckling och drift medan de bidrar med en säljare till att börja med? Finansiering av AB avgift kan jag också bidra med. --- Dessutom har jag pratat med en rådgivare som jag har bra kontakt med. Hans tips är att jag tar ett "mikrolån" ifrån ALMI. Enligt honom ska detta fungera som ett riskkapital och då jag tar det genom ett AB så blir jag inte personligen återbetalningsskyldig. Han säger att jag kan låna t ex 250'000 KR genom dom som kan finansiera min egen lön samt andra kostnader tills jag kommit upp på fötter och jag behöver bara betala tillbaka detta om företaget går bra. 2) Andra frågan, vad är nackdelarna med detta? Han säger alltså att ALMI går in med 250'000 KR utan att jag behöver betala tillbaka det om det går dåligt; det låter för bra för att vara sant. --- Slutligen så tycker även rådgivaren att jag egentligen har tre alternativ till hur jag sköter/startar detta. 1) Jag pratar med min arbetsgivare och ber honom att gå in och vara med på allting. Jag arbetar kvar som webbutvecklare i hans företag men arbetar 50% med det nya företaget. Jag tar fortfarande 250'000 KR av ALMI men han kanske får 25% av bolaget då han fortfarande betalar min lön. Fördelen med detta är att om allting skiter sig så har jag kvar min anställning. Utöver att han är med så har jag fortfarande kontakten med säljarna som också tar 25%. 2) Jag säger upp mig ifrån mitt jobb, jag tar 250'000 KR ifrån ALMI och samarbetar enbart med säljarna. De tar fortfarande 25%, detta riskerar mer då jag inte har kvar en anställning om allting skiter sig. 3) Jag arbetar kvar på mitt jobb 100%, jag utvecklar tjänsten och jag låter säljarna stå för driften och säljet mot en andel av företaget. Nackdelen med detta är att jag inte blir insatt i mitt eget företag och företaget har inte kvar personen som står bakom idén och "drivet". Risken är att vi växer ifrån varandra och de kör på utan mig. Så sista frågan, vilket alternativ tycker ni, enligt er åsikt låter bäst? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om säljaren ska gå in i bolaget som delägare och avstå från marknadsmässiga provisioner för att bygga upp företaget så tycker jag att det är rimligt att hamna på en 20-30% delägarskap. Men något som är viktigt är att koppla detta till tydliga resultatmål. Börja med en provperiod där säljaren får en mindre andel och det finns en tydlig exit som gör båda parter glada om det inte skulle funka. Om ett visst försäljningsresultat är uppnått efter provperiodens slut så övergår 30% av aktierna till säljaren. Citat:
ALMIs uppdrag är att komplettera marknaden och erbjuda lån till företag som bankerna inte vill röra pga för hög risk. Villkoren är oftast väldigt goda, men lånet har en hög ränta. Oftast kräver dock även ALMI en begränsad borgen så det stämmer inte helt vad han säger. Behöver du pengarna och inte kan satsa dina egna så är det ett bra alternativ, tycker jag. Citat:
Om du inte bor där det är väldigt svårt att få jobb som webbutvecklare så kan jag i princip garantera dig att ett sådant här projekt bara är av godo för din karriär. Även om det misslyckas totalt så har du utvecklat en egen produkt från ax till limpa helt själv och på det startat företag - du kommer inte att ha svårt att hitta ett nytt jobb därefter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Den första frågan tycker jag är den är den svåraste och jag vet inte riktigt vad som är rimligt om jag ska vara ärligt.
ALMI tar ut en ganska hög ränta för att kompensera för den höga risken. Sedan är det inte riktigt så enkelt som du säger. De kräver en väl utarbetad affärsplan och realistiska budgetar för att du ska kunna få ett lån. Jag tror även de kräver en del återkoppling på vad pengarna används till. Jag tvivlar på att du får lånet om du tar det med huvudsyfte att betala din egen och din säljares lön utan pengarna ska gå till att utveckla systemet/innovationen. Den sista frågan är väldigt beroende på hur din livssituation är nu. Har du tid och ork att jobba med att utveckla detta vid sidan om din nuvarande anställning? I så fall är det nummer 3 bästa lösningen tycker jag. När du är klar med utvecklingen och kan börja sälja borde du kunna få en fingervisning om hur det kommer gå. Märker du att det går bra så kan du försöka gå ner i tid på din anställning eller säga upp dig. Men du kommer nog inte bli rik på ditt företag under det första året så du bör ha en personlig ekonomisk buffert som du kan leva av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag sitter faktiskt i exakt samma båt som dig.
Dock jobbar jag som säljare och inte utvecklare, min arbetsgivare har gått med på att jag arbetar 2 dagar i veckan och resterande 3 dagar kommer jag lägga på bolaget. Har även varit i kontakt med ALMI om lån m.m men efter ett par samtal så anser jag att det var en dålig idé. Det bästa är om du kan skjuta in pengar själv i företaget ev låna pengar av någon du känner och skriver ett skuldbrev till den personen och får på det sättet förhoppningsvis väldigt låg ränta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är i många fall också bättre att ta ett lån privat om man har en inkomst. det är mycket billigare och då får en låg ränta.
Enda nackdelen då är att du själv får ta den ekonomiska risken. men om du verkligen tror på idén och beredd att säga upp din anställningen så bör du ju rimligen göra det. Eftersom det är en webbtjänst så gissar jag att kapitalbehovet inte så stort heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Undvik lånade pengar
Jag skulle avråda dig från att ta lån över huvud taget för att finansiera verksamheten, ALMI ställer inte upp pengar för nystartade företag eller "såddkapital", du måste ha befintlig verksamhet och "riktiga" kunder innan de går in i företag med lånekapital (Jag har förhandlat med dem så jag har egna erfarenheter av det). Så räkna inte med hjälp av ALMI, de är ingen öppen kassakista att hämta pengar från. Skriv ned din affärsplan En riktigt viktig aspekt är att du ska skriva en ordentlig affärsplan innan du involverar vare sig ALMI eller andra externa parter, det är viktigt att du dels kan visa upp att du tänkt igenom din affärsidé ordentligt och att du har dokumenterat den. Tänk på att det inte finns någon annan som har just din idé och vet hur den ska genomföras bättrre än du själv, därför är det viktigt att du styr och leder utvecklingen av bolaget så det blir som du tänkt. Affärsplanen är ett viktigt instrument för att kommunicera dina tankar med andra personer, men den kan aldrig bli helt fullständig. Styr genom målsättningar inte genom detaljbeslut. Styr och belöna utifrån måluppfyllelse, alla medarbetare har olika sätt att lösa enskilda detaljer, gå inte in och peta i detaljerna utan behåll överblicken/helikopterperspektivet. NDA (Non Disclosure Agreement) Du bör ha ett s.k. NDA (Non Disclosure Agreement) som alla får skriva på INNAN de får se din affärsplan (ALMI-personal behövs inte detta för då de har sekretess ändå). Smyg igång i stället för att slå på stort Min bestämda uppfattning är att det är bätre att du har kvar din anställning och "smyger igång" verksamheten, dvs att du har en fast inkomst så du kan bygga upp verksamhetenutan att behöva hamna på gatan om det skiter sig. När du ser att verksamheten "lyfter" (dvs du har tillräckligt med intäkter för att kunna ta ut en vettig lön som kan överleva på med lite marginal) då kan du sluta ditt nuvarande jobb och göra dig helt beroende av din egen verksamhet. Gör en deal med din arbetsgivare Ett alternativ som förslogs av din rådgivare var att involvera din arbetsgvare, och det tycker jag är en bra idé om du har bra kontakt med denne. Då har du möjligheten att kanske få ägna endera 50% eller kanske 100% av din tid till din idé men ändå ha kvar möjligheten att gå tillbaks till ditt gamla jobb om det skulle gå åt fanders med projektet. Se dock till att ha skriftligt avtal med din arbetsgivare om villkoren. Tappa inte kontrollen över bolaget Om du kör med din arbetsgivare som huvudfinansiär så kanske du får vara nöjd med 50% av bolaget. Enligt principen från Draknästet så vill seriösa riskkapitalister att idéskaparen/entreprenören har 50% av bolaget så denne har ett incitament att det ska gå bra för företaget. Om du bara har en anan delägare så bör du inte gå med på sämre villkor för då är risken att du helt förlorar kontrollen över bolaget och då tappar du samtidigt intresset. Seriösa rikkapitalister är medvetna om att ditt eget intresse är proportionelrligt med din ägarandel så de vill att du ska utveckla bolaget. Fler delägare ger mindre egen andel av bolaget Är det fler delägare så får man kanske acceptera mindre andel. Resultatvillkor försäljare Om du anlitar säljare så kan ska man absolut ha resultatvillkor för delägarskap om de inte går in med eget riskkapital. Du bör då behålla hela bolaget och ge dem en option på att köpa in sig i bolaget för en låg penning (docjk inte lägre än pari-värdet, gamla nominella värdet) i en framtida nyemission, man anger då ett fast antal aktier de får köpa för ett fixed belopp om ett visst resultat är uppfyllt. Ge inte bort bolaget Tänk på att du kanske måste involvera flera personer för att få din verksamhet att gå bra, så planera detta noggrannt, för när du väl släppt ut andelar av bolaget så an du inet hantera det som "ditt eget" bolag längre utan du måste förankra beslut hos övriga delägare och det kan allvarligt hindra utvecklandet av bolaget om du inte har en tydlig affärsplan som alla är överens om. Var engagerad i bolaget annars lyfter det inte Ju mindre arbete du lägger ned på verksamheten desto svårare är det att få verksamheten att "lyfta", var beredd att satsa ordentligt med arbete(tid) och pengar för att det ska lyckas, annars är det bättre att släppa det och göra något annat. Idéer har inget värde, strukturkapital är värdet Det är inte stor chans att du kan få något vettigt värde bara för en idé utan idén måste omvandlas till strukturkapital innan den får ett värde. Alltid skriftliga avtal med alla Oavsett hur du går vidare så se till att ha skriftliga avtal med alla parter du gör affärer med, muntliga avtal är inte värda pappret de är skrivna på. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-22 klockan 10:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Har lite uppdateringar, mötet är inbokat med säljparten. Ska b la visa upp en alpha-version av sidan, affärsplan och diskutera hur samarbetet skulle se ut.
Har tänkt igenom samarbetet ytterligare och har kommit fram till att det inte borde finnas någon anledning till att de ska köpa in sig som en del av bolaget, det bästa för min del hade varit om de arbetade genom provision. Tänkte föreslå att de får 40% provision på försäljningen som de gör. Affärsplanen räknar med att varje säljare kommer att sälja för 200.000 kr i månaden vilket skulle betyda att de får 80.000 KR. Om säljaren då tjänar 25.000 kr så innebär det att efter lön med avgifter, hyra och diverse kontorsmaterial så går de med 45.000 kr i vinst/månad, per säljare. Det låter väl som ett rimligt erbjudande? Jag känner dock att jag dessutom måste förbereda mig för möjligheten att de kanske inte vill arbeta på provision som en utomstående part av bolaget, utan att de kanske skulle vilja köpa sig in. Vad är då rimligt? När tjänsten är färdigt utvecklad och vi är redo att sätta igång så har ju företaget omsatt 0kr. Om de då skulle köpa 25% av bolaget, hur värderar man det? Dessutom är ju tanken då att man skulle specificera ett resultatskrav på dem. T ex "Om ni säljer för 1.000.000 inom 6 månader så får ni köpa 25% av bolaget för X antal kronor". Är det så man lägger upp det? Slutligen så behöver jag tips angående affärsplanen. Har aldrig skrivit en affärsplan tidigare men däremot är jag relativt duktig på att skriva generellt sett. Jag har lagt stor fokus på att se till att affärsplanen får läsaren att förstå vad tjänsten handlar om med både case-exempel och en förklaring. Dessutom har jag med mål inför de kommande 2 åren, beräknade kostnader och hur stor del vinsten kommer att bli. Tänkte börja jobba med en budget i veckan, men utöver dessa saker. Vad är det viktiga att ta med? Är det viktigast att affärsplanen förmedlar idén eller är det viktiga att man har med mycket kalkyler och kan visa i detalj på kostnader, vinst osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
De har en lön på 25 000 kr och dessutom kontorshyra etc. Räkna med att kostnaden för en sådan anställd är i alla fall 40 000 kr - förmodligen mer än så.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bra säljare växer inte på träd, de har massor av erbjudanden med fast lön att välja på. En bra säljare kan lätt få 25 000 i fast lön + provision på försäljningen. Det är troligen ganska crappiga säljare om de går med på mindre. Säg att du skulle anställa en duglig säljare som var värd att hänga i julgran så skulle det kosta dig 40 000 kr per månad i bruttolön dvs 40 000kr*1,5*12,2 => årslönekostnad på 732000 kr + fasta kostnader för säljaren på 150 000 kr. Vill han ha tjänstebil så ökar kostnaden en del. Men räkna kallt med en rimlig kostnad på 50 000 kr för resor, telefon och representation som är merkostnader jämfört med andra anställda. dvs totalt ca 932 000 kr som en rimlig kostnad för en fast anställd säljare. Provistion oräknat. En säljare som jobbar på provision tar en betydligt större personlig risk och vill därför ha en betydligt högre lön än en fast anställd säljare. Kanske 30-50% högre lönenivå. Detta som tips för vad du har att räkna på. Här menar jag en proffsig säljare med erfarenhet som säljer B2B med avancerade produkter/Tjänster. Mobiltelefonsäljare har säkert lägre lönenivåer. I vissa brancher så låter man säljaren få 100% i provision första året, men då räknar man i snitt med att kunden stannar i 5 år, dvs försäljningskostnaden blir ca 20% av omsättningen på längre sikt (5 år). Men det är hur man lägger upp ett provisionskoncept. Man måste ha järnkoll på den långsiktigt totala kostaden. Du bör räkna med att en säljare ska sälja för minst 5 gånger så mycket som sin egen ersättning om det ska vara något att hänga i julgran. Du bör räkna med att företaget bör ha intäkter på minst 100 000 kr/månad/person dvs om ni är 3 personer så bör ni dra in 300 000*12 dvs 3,6 Mkr per år + moms. Ni har då även ca 450 000 kr i omkostnader för personalen (150 000 kr/person). Dvs du bör räkna med "fasta" kostnaer på 4,05 Mkr per år. Har du då räknat med en täckningsgrad på 50% så måste försäljnigen uppgå till 8,1 Mkr för att kalkylen ska gå jämnt upp. Om du vill ha garanti på säljarens engagemang så bör du kräva att säljaren går in med eget kontant kapital med exempelvid 50 000 kr per person, du går in med 50 000 kr så får ni 3* 50000 => 150 000 i AK. Då kan de gå med på att jobba utan lön under en tid exempelvis 3-6 månader. Du måste kommitta dig på samma sätt som de andra två delägarana. Rimligt är att ni delar lika på andelen i bolaget, men det är en för handlingsfråga. Tänk på att det är vanligt med en marknadsföringskostnad på 20-40 procent för ett företag. Fördelningsidé av intäkter(omsättning): Vinst (efter löner och skatter) 20% Skatt (bolagskatt 26,3% av resultat före skatt för AB): 10% Arvode/Lön till Grundare: 10% Summa Arvode/Lön till alla säljare: max 20% Marknadsföring: 20% Övriga Omkostnader (inkl affärsutveckling och produktutveckling): 20% Totalt: 100% Jag vet inte hur din kalkyl ser ut men jag vill bara belysa områden som många nybakade enrreprenörer glömmer bort att tänka/räkna på. Se till att lära dig vad begreppen Täckningsbidrag, Täckningsgrad, Resultat, Vinst, bolagsskatt, fasta kostnader, rörliga kostnader, brytpunkt/breakeven, målförsäljning verkligen betyder så har du kommit längre än de flesta. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-11 klockan 21:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Innan du blandar in någon annan alls tycker jag att du ska ta fram åtminstone en betaversion av webbplatsen på din fritid. Detta förutsätter att det inte står något i ditt anställningsavtal som ger din arbetsgivare rätt till projektet.
Vad gäller säljare får jag uppfattningen att din affärsidé är beroende av en duktig säljare. Det bästa är en provisionslösning. Kanske till och med 100% av första årets intäkt i provision istället för att ta in en delägare. Så länge du inte har några delägare har du full kontroll själv. Å andra sidan bör engagemanget bli större hos en delägare. Jag skulle föreslå ett avtal där säljaren har rätt att köpa X% av aktierna för Y kr efter att ha uppnått ett visst säljmål. Kanske får säljaren köpa in sig i etapper. Om du inte konkurrerar med din arbetsgivare bör du kunna ha kvar din anställning parallellt till en början. Bäst är att du pratar med arbetsgivaren. Allt ifrån att du bara jobbar med projektet på din fritid till att du jobbar vissa dagar och är tjänstledig utan lön eller är helt tjänstledig under några månader till att du säger upp dig och satsar helt på din nya verksamhet. Trygghet är bra att ha tills du testat att vingarna verkligen bär.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|