FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har letat efter en vettig opensourcad virtualiseringslösning, som framför allt har inbyggd HA och vettig lagringshantering. Det närmasta jag har kommit är Eucalyptus, det saknar HA, men det är sanslöst enkelt att integrera det med Amazon S3 när lagringen tar slut, vilket är smidigt.
I övrigt kan jag inte komma på en vettig lösning, jag vet att Virtualbox har stör för HA, men det är kanske inte så smidigt när man har uppemot 200 virtuella maskiner.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har för övrigt sneglat på xenserver free till att börja med, men vill inte utesluta ett OSS alternativ. Edit: http://www.convirture.com verkar vettigt Senast redigerad av abergman den 2010-07-25 klockan 18:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Endast XenServer Essentials erbjuder HA (ett par tusen USD/server).
Annars är XenServer en bra och stabil plattform. Dock är Linux-stödet tyvärr ganska dåligt, men Windows-stödet är fantastiskt. Det är tydligt var Citrix fokus ligger nånstans. De Linux-distar som stöds är CentOS, RHEL, Oracle Enterprise Linux och Debian (endast 32-bit). Övriga distar får man köra fullvirtualiserade (precis som VMware). Ligger fokus i att köra Linux-distar så är KVM mycket bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lite nyfiken, varför måste det vara öppen sås? Planerar du att själva bygga din egen HV? Då måste man vara rätt duktig på processorarkitektur och assembler
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag rekommenderar KVM (på Red Hat eller CentOS som värd) tillsammans med någon lagringslösning du gillar. Det finns flera öppna lösningar för att bygga HA-lagring och med KVM kan du välja vilken du vill så länge de erbjuder vanliga Posix-kompatibla gränssnitt (dvs kan monteras i filsystemet). Då kan du lätt live-migrera över till en annan värd vid behov, och/eller ha ett schemalagt jobb som snabbt plockar upp servern på en annan värd vid krasch.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm, det jag har läst om KVM är inte direkt positivt om man är ute efter driftsäkerhet och lite god nattsömn. Mycket är positivt men många klagar på att det är ostabilt och har mycket barnsjukdomar och att det har gått lite väl fort fram för KVM. Dock är det ju flera linuxdistar som har gått över till att skicka med KVM så framtiden lovar väl gott.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|