FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fler som råkat ut för Solidar Fondserivce och deras TM-bolag SVensk Teledialog?
De senaste veckorna har de genom sitt TM-bolag Svensk Teledialog ringt mig upprepade gånger. När jag svarar finns det oftast ingen “i luren” och samtalet bryts inom några sekunder. Vid andra tillfällen hör jag något som kan liknas vid en kopplingston och sedan svarar någon i andra ändan. Samtalet bryts efter ungefär 10-15 sekunder, mitt under vårt samtal. Bara under dagen 28 juni har jag fått 3 st samtal klockan 13.49, 13.30 samt 13,13. Vid dessa tre samtal har jag hört en kopplingston när jag svarar och kort därefter svarar Sandra. Trots att vi har inlett ett samtal bryts samtalet efter 10-15 sekunder. Uppdatering: De hann med att ringa ännu en gång! Samma tjej, samma klick i öret efter 10-15 sekunder. Jag har även blivit uppringd flera gånger under föregående vecka, där samtalet kopplats ner direkt när jag svarat. Bland annat ringde de några minuter innan kl 9 på en söndagskväll. Vad säger ni om TM-bolag som beter sig såhär? Jag är klart medveten om att det inte är Solidar Fond själva som ringer, men givetvis gör man en koppling till dem, och jag blir knappast sugen på att bli kund hos dem? Har mailat Solidar, om jag får något svar återkommer jag här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
äh, en uppringningsrobort, värsta sortens verkar det som
![]() Skulle tro att det är ett systemfel att den kopplar ner efter 10-15s.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Klippt från Cints konsumentnyheter, om problemet med tysta samtal:
"Tysta samtal bryter mot god marknadsföringssed 2006-04-10 Så kallade "tysta samtal" har blivit ett vanligt fenomen, skriver Vlt. Hos en drabbad har det ringt två-tre gånger i veckan från telemarketingföretaget Sitel Nordic AB. - Vi använder ett datoriserat system som ringer upp. När någon svarar ska det kopplas till en av våra agenter, men agenterna hinner inte alltid svara och då finns det ingen i andra änden, förklarar Sitels VD. Enligt Magnus Karpe, sakkunnig på Konsumentverket, bryter de tysta samtalen mot god marknadsföringssed." http://vlt.se/pengarjobb/konsument/1.337192 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man inte värderar sin egen tid så högt kan man låtsas intresserad men tacka nej till erbjudandet till slut. Det minskar vinsten för telefonspammarna och minska incitamenten för den enskilde anställde att fortsätta med jobbet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Finns det ingen teleoperatör med spärrtjänst? Jag tänker att det vore fantastiskt om man kunde spärra ingående samtal från ett visst telefonnummer. Eller ännu hellre spärra samtal från alla nummer som innehas av ett visst organisationsnummer. Då skulle man bara behöva bli förbannad en gång och inte tio gånger.
Det kanske redan finns sådana tjänster? Om operatörerna inte erbjuder det så kanske det finns växlar som klarar av det? Tysta telefonsamtal har jag inte råkat ut för ännu, men missade samtal har jag gott om. Och jag blir lika förbannad varje gång man ringer upp och konstaterar att man har kommit till något automatiskt telefonsvar tillhörandes ett telemarketingbolag (som naturligtvis envisas med att ringa sex gånger till samma dag då man är på toaletten, sitter i möte, äter lunch, har lagt ifrån sig mobilen, sitter i telefon, eller av någon annan anledning inte kan ta samtalet). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Nej det finns ingen nixfunktion för företag. Det finns däremot otaliga företag som erbjuder och tar betalt för det -- alltså utan att det fungerar (läs bluff).
Vidare är det på sin plats att höja ett varningens finger för tysta samtal. Det är inte ovanligt att dessa bottar är inställda på att ringa tre ggr för att koppla från vid svar, bara för att tvätta register samt naturligtvis för att väcka intresse så att "du" ringer upp av nyfikenhet eller få stopp på det. Det är sen först när teleräkningen kommer en månad senare som det visade sig vara ett betalnummer... Är det ett nummer du inte känner igen - kolla med vemringde.se!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Jo, jag vet att det inte finns något Nix för företag. Men det var inte riktigt det jag frågade efter. Nix är en spärrlista som används av TM-företagen för att tvätta deras listor. Det används inte för att spärra samtal från specifika telefonnummer, utan för att spärra samtal från alla telefonförsäljare. Det jag efterfrågade var en spärrfunktion som kan användas av mig, dvs innehavaren till telefonabonnemanget för att spärra ingående samtal från av mig valda nummer. Det borde vara möjligt för en teleoperatör att förhindra att samtal från ett visst telefonnummer kopplas fram om abonnenten inte vill det. Edit: Tack för tipset om vemringde.se Senast redigerad av Gustav den 2010-06-28 klockan 20:46 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
När ett bluffföretag ringer däremot så brukar jag göra som du säger, försöka ta upp en timme av deras tid genom att ställa dumma frågor, be dom ringa upp senare, be om avtal, be dom ändra någon detalj i avtalet osv, osv. Tror att jag lyckades ta upp 1 timme & 20 minuter av nordicace för att avsluta samtalet med "jag är inte alls intresserad - ville bara ta upp er tid så ni får mindre tid att blåsa andra småföretagare"... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Detta funkar självklart inte på robotar som ringer upp och sedan klickar men är väldigt effektivt när det är någon på andra sidan i luren.
Vi blir uppringda av många företag, från vissa flera gånger i veckan. Vi har en ny standardfras när någon ringer och försöker sälja på oss något: "Är ni med i Sveriges Callcenter Förening (SCCF)?" Många blir helt paffa av att man ställer en fråga till dem och ännu fler vet inte ens vad det är. Vissa går och frågar chefen men det vanligaste svaret är "Jag vet inte". För att enkelt få ett snabbt slut svarar man då "Okej, vi samarbetar bara med aktörer som är med i SCCF. Tack för att du ringde. Hejdå" Snabbt, effektivt och roligt. Vi har däremot ingen lösning på vad som händer om de svarar ja... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |