FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Banned
|
Känner ni till några länder i EU där företagen inte har ett offentligt ägarregister så ingen kan kolla vem som äger företaget?
Det finns en del länder som inte har offentligt ägarregister för företagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Många av de länder som inte har offentliga* ägarregister har istället något som kallas "munnen glappar för dollar"
RED Vad jag menade var öppna register - tillgängliga för allmänheten Senast redigerad av Ciffan den 2010-04-20 klockan 20:25 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är jag ingen skattejurist så ta inte mina ord som skrivna i sten men EU är väldigt hårda på skatteflyktsområdet så jag tror inte någon EU-medlem kan ha stängda register. Det finns ett par offshore-nationer där man kan ha en "bulvan" som ägare eller där man kan ha bearer shares men då är det tal om länder som Panama etc. och då blir du ändå CFC-beskattad om skatteverket vet att du är ägare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Med tanke på lemmings tidigare trådar så är han nog emellertid inte ute efter att fly skatt utan endast dölja sitt ägarskap. Det går alltid att krångla till ägarskapsförhållanden genom att kombinera flera bolag men att helt dölja det är nog i princip omöjligt. Tror dessutom att man då per automatik framstår som relativt oseriös och att detta i sin tur får negativa konsekvenser för verksamheten.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sitter man på en bearer share så spelar ju informationsutbytesavtal ganska liten roll.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Bearer share? Kände ni till några EU-länder utan offentligt ägarregister för bolag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Det är inget porr utan telesex. Känner ni alltså inte till några länder inom EU där man inte har ett öppet ägarregister för bolag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |