FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Kanske fel kategori men men... Jag gör min webbutik själv och så vill jag ha det, jag bokför i eFRedo och är väldigt nöjd med det. Men hoppet där emellan fungerar inte så bra, det bakom kulisserna, eFRredos inbyggda fakturering med kunddatabas är milt sagt begränsad och anpassad för företag-företag affärer med ett tiotal kunder. Med timpenningen jag får för för små beställningar är jobbet väldigt omotiverat och kunddatabasen är redan svår att hantera, så jag behöver skriva ut fakturor/kvitton på något annat sätt. Jag skulle vilja ha alla artiklar och kunder i en MySQL databas och därifrån generera fakturor. Finns det något bra program för detta eller blir det att göra det själv? Är det något speciellt man ska tänka på, min firma är startad i år och jag vet inte än hur mycket Fredrik kommer gnälla på, om inte annat mina konstiga fakturanummer som det är en massa hopp i då jag kör samma som ordernr. (Har precis fattat att det är ganska noga med dem.. ) Ifall det finns något program så är min önskelista ungefär så här: - Ett system där det finns gott om utrymme för fria anteckningar för varje kund och order. - Det ska vara enkelt att knappa in en beställning för mig när de kommer på telefon utan 20 felmeddelanden för att jag inte fyllt i något, gärna beställning först sen kundinfo då det är det "normala" sättet att göra i telefon. - Jag ska lätt kunna söka en kund och alla dess beställningar, både på förnamn, ort, telefonnummer, kundnummer... - Det ska vara smidigt och ta information från där jag vill. Jag har läst om faktura.nu och fakturan.nu men de pratar ingenting om integration.. Det skulle ju gå att pussla ihop någonting själv, men det vore ju trevligt om man slapp och en hundralapp i månaden får det då vara värt, men några hysteriska kostnader vill jag inte ha. Samtidigt så känns webbaserat hos dem inte så bra om de lägger ner, då är det bättre att ha det hos mig så blir jag bara utan uppdateringar men i alla fall inte utan program. Några tankar, tips? Hur gör ni andra? I och för sig har jag inte betalat för nya året hos eFRedo än men jag har varit väldigt nöjd med det och har ingen riktig lust att byta ut det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För det första: Du behöver ett CRM system. Det finns det gott om. Webbaserade CRM har oftast API'er som du kan prata med (Om du nu byggt din webb själv)
För det andra: Du behöver ett faktureringssystem, det finns också gott om dessa. Webbsaserade sådana är exempelvis fortnox, e-conomics, salesforce, mamut etc. Har själv erfarenhet av dom flesta av dessa API, dom är lätta att jobba mot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för översättningen!
Du har helt rätt, men de system jag har tittat på ger mig huvudvärk och får mig att längta efter mitt textdokument-system. Jag lutar lite åt att behålla det men generera fakturor/kvitton automatiskt så jag slipper föra över allt till bokföringsprogrammet. Finns det verkligen inga enklare system? Jag hittade http://bambooinvoice.org/ , det är något åt det hållet jag letar efter, det hade bara kass kunddatabas. Men annars var det väldigt bra, det spelar ingen roll att det inte finns artiklar i det om jag kan skicka det från butiken. Ska jag registrera en faktura manuellt så är fritext nästan bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om du vill bygga upp en egen orderhanteringsfunktion så bör du fundera på en del saker: Börja med att definiera vilken information du behöver per "objekt" Objekten är bland annat: Kund, Faktura, Fakturarad, Artikel, Order, Orderrad För att kunna hantera integration med bokföringssystemet måste du även tänka på objkekten: Konto, Verifikation (verifkationsnr, datum,), Transaktion(verifkationsnr, belopp, debet, kredit, artikelnr) . . . Som du ser är det mycket att tänka på. Oavsett om du ska använda ett "färdigt" system eller bygga upp ett eget så måste du tänka igenom vilken information du vill lagra eller hantera i systemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag laddade ner en utvärderingsversion av mamut crm & sales start idag, det var ganska trevligt och man kunde välja att inte visa en del av det man inte ville ha. Sen känns det framtidssäkert att använda sig av ett sådant företag, bara att uppgradera vid behov och kanske kombinera med bokföring. Men hur jag ska koppla ihop det med butiken är ju ett mysterium! Säljaren jag pratade med verkade bara förvirrad och sa att ja det kostar 10k att integrera och det kan han glömma. Det skönaste vore med ett enkelt hidden POST formulär efter kassan vilket nästan verkar finnas. Det finns en inbyggd funktion för beställningsformulär: http://www.mamut.net/helenas/prodlist.htm Men det verkade inte skicka till programmet utan bara till mail fast det måste ju bara vara för att det är en utvärderingsversion? Sen så vet jag inte om man kan få det att fatta att det är en gammal kund, men annars skulle man kunna använda sig av det kanske? Ingen som har några bra tips, det finns ju en massa webbutiken för en hundralapp i månaden, men när man inte vill ha det så blir det plötsligt väldigt svårt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ingen vill ju jobba gratis....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det tycker jag inte att någon ska göra heller, jag syftade mer på att det var stelbent. De där 10 000 var för en riktigt integration mellan systemen, men bara hjälp med att fixa formulär, ifall det är möjligt, kan ju inte ta mer än en timme, det handlar ju mest om att ge mig information. Den timmen betalar jag glatt för.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|