FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skickade en kund en faktura på 10 dagars netto och det ser ut som dem inte kommer betala i tid (förfallodag idag och inga pengar på kontot ännu).
Såg dock att jag inte lagt in något på fakturorna om förseningsavgift, men vad säger lagar om detta? Det står ett förfallodatum och det står "Betalningsvillkor 10 dagar netto" på fakturan. Just detta fall kommer kunden betala (hoppas jag) men kom och tänka på detta för framtida fakturor hur man ska göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kanske har godkänt ett avtal där det står något annat än 30 dagar och då är det avtalet som gäller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det krävs avtal för att man ska ha rätt till att ta ut förseningsavgift och då maximalt 50 kr. Det räcker inte ens att man skriver att man tar ut förseningsavgift på fakturan.
Citat:
Dock rekommenderar nog de flesta att använda 30 dagars betalvillkor då det är absolut vanligast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
OM TIDPUNKTEN FÖR BETALNING INTE FÖLJER AVTALET, dvs när de första 30 dagarna har förfallit. Har vi inget avtal (räcker inte att det står 10 dagar på fakturan) så gäller 30 dagar. Har vi ett avtal så gäller avtalet. Har jag en gång betalat din faktura på 10 dagar, när du har begärt det så har jag accepterat det villkoret, och det gäller nästa gång.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ändrar texten till något helt annat. Det ska vara "följer av avtalet". Dvs om avtalet inte stipulerar något betalvillkor så ska köparen betala när säljaren kräver det. Det finns inga tider angivna alls.
Texten ser ut som följer Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Påminnelseavgift får inte tas ut alls om man inte har avtalat om det. Endast EN påmionnelseavgift får tas ut om man avtalat om att påminnelseavgift får tas ut. Påminnelseavgift är en finansiell tjänst upp till 50 SEK och därmed momsbefriad upp till 50 SEK. Min tolkning är att man inte kan ta ut en påminnelseavgift som är högre än 50 SEK om det inte uttryckligen har avtalats om högre avgift. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|