WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Försen betalning av faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039705)

RickardP 2009-12-22 11:57

Försen betalning av faktura

Jag skickade en kund en faktura på 10 dagars netto och det ser ut som dem inte kommer betala i tid (förfallodag idag och inga pengar på kontot ännu).

Såg dock att jag inte lagt in något på fakturorna om förseningsavgift, men vad säger lagar om detta?

Det står ett förfallodatum och det står "Betalningsvillkor 10 dagar netto" på fakturan.

Just detta fall kommer kunden betala (hoppas jag) men kom och tänka på detta för framtida fakturor hur man ska göra.

StefanBergfeldt 2009-12-22 12:09

Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare.

StateCollapse 2009-12-22 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336436)

Jag som kund har alltid 30 dagar på mig att betala? Så det spelar ingen roll om jag har beställt en tjänst och jag har 10 dagar på mig, utan det är 30 dagar som gäller för mig?

BjörnJ 2009-12-22 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20336439)
Jag som kund har alltid 30 dagar på mig att betala? Så det spelar ingen roll om jag har beställt en tjänst och jag har 10 dagar på mig, utan det är 30 dagar som gäller för mig?

Du kanske har godkänt ett avtal där det står något annat än 30 dagar och då är det avtalet som gäller.

BjörnJ 2009-12-22 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av RickardP (Inlägg 20336435)
Såg dock att jag inte lagt in något på fakturorna om förseningsavgift, men vad säger lagar om detta?

Du har inte rätt att ta ut förseningsavgift om ni inte har avtalat om det.

emilv 2009-12-22 13:09

Du kan debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vilket datum som gäller som start för räntan beror på hur avtalet ser ut och vilka uppgifter du lämnar på fakturan. Wikipedia sammanfattar det (men dubbelkolla gärna med en jurist eller sakkunnig ändå, så inget fel smugit sig in i artikeln):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dröjsmålsränta

marcuslind 2009-12-22 15:31

Kan låna tråden direkt och fråga hur ofta det händer att ni får in försena/obetalda fakturor? Tidigare frilansarerfarenhet är hemsk när det gäller sånt här och vissa fakturor har jag fått in över en månad försent!

Väntar just nu på en gammal faktura som hade 40 dagar (Han bad om lite extra) som fortfarande inte är betald... Till skillnad från andra människor så har jag pengar sparat så jag klarar mig absolut men det är bara så enormt irriterande.

dotvoid 2009-12-22 16:18

Det krävs avtal för att man ska ha rätt till att ta ut förseningsavgift och då maximalt 50 kr. Det räcker inte ens att man skriver att man tar ut förseningsavgift på fakturan.

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336436)
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare.

Det finns ingen sådan "rätt". 30 dagar är vanligt men kunden har inte "rätt" till den kredittiden. 49 § köplagen säger att om tidpunkten för betalning inte följer av avtalet, ska köparen betala när säljaren kräver det. I detta fall alltså 10 dagar.

Dock rekommenderar nog de flesta att använda 30 dagars betalvillkor då det är absolut vanligast.

RickardP 2009-12-22 21:54

Okej, för att sammanfatta det hela så om inget avtalats så skall köparen betala när säljaren kräver det enligt köplagen paragraf 49, dock inte förens kunden fått varan/tjänsten utförd och kunnat granska det.

Och om inget annat avtalats så får man enligt räntelagen paragraf 6 inte begära mer än 8 procentenheter över gällande referensränta, vilket jag googlat fram är 0,5% sedan den 1 juli 2009.

Så vad jag förstår av detta är det alltså endast 4% dröjsmålsränta man får ta ut?

Så säg en faktura på 6000kr exkl. moms får man begära en dröjsmålsränta på 240kr exkl. moms ?

Rätta mig om jag förstått detta fel!

Jag är som sagt bara intresserad för kan vara roligt att känna till om man nu skulle komma i en sån situation.

En följd fråga är ju dock hur vanligt det är att företag betalar sina fakturor endast en gång per månad och skiter i förfallodatum osv?

qson 2009-12-22 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av RickardP (Inlägg 20336494)
Och om inget annat avtalats så får man enligt räntelagen paragraf 6 inte begära mer än 8 procentenheter över gällande referensränta, vilket jag googlat fram är 0,5% sedan den 1 juli 2009.

Så vad jag förstår av detta är det alltså endast 4% dröjsmålsränta man får ta ut?

Nja, 8 procentenheter över 0,5% är 8,5%

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson