FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hejsan,
det va så att för några dagar sen så stoppa en kvinnlig polis mig och betedde sig hotfull och förnedrande mot mig, jag tog då upp min mobil (medan hon skrek på mig). PS. vill oxå lägga till att de hade stoppat mig av misstag.. alla signalement stämde bara in på mig... ![]() iallafall så tog jag upp mobilen medan hon prata och började ta bilder på polisbilens regnr, och började filma henne... hon hota då med att om jag inte slutar filma så kommer hon ta ifrån mobilen... nu undrar jag ifall hon verkligen får göra det? eller var det bara en falsk hot? borde jag polisanmäla henne? jag stoppade givetvis mobilen i fickan, men inspelningen var fortf på, så jag har ju ljudinspelning från vår konversation... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Falska hot skulle jag säga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Ja och nej, det beror på t,ex, om de hade tagit dig i förvar/gripit dig osv. Det är ingen lätt fråga att svara på för det är för det första bara din sida av händelsen som anges och dessutom extremt sparsamt med vem de eftersökte (t.ex. våldsam människa, bär vapen etc.), för vad och vad som sades ordagrant. Det där med "förnedra mig" har jag tyvärr hört alldeles för mycket för att ens orka bry mig. Det är väldigt populärt, särskilt bland nysvenskar, att ta till ord som respekt, förnedra, rasist osv. utan att det har egentlig grund fast hade jag känt dig så hade jag kunnat värdera uttrycket - nu kan jag inte det.
EDIT: Platsen kan också vara av betydelse Senast redigerad av Westman den 2009-10-10 klockan 16:42 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om du har hela händelseförloppet inspelat med vettiga bilder / vettigt ljud och det framgår att du verkligen blev illa behandlad så tycker jag du bör gå till tidningar och / eller TV med det hela så det hela får lite uppmärksamhet.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-10 klockan 16:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Vi vet ju faktiskt inte vad som hände. Kan mycket väl vara så att nabil_akhlaque betedde sig illa mot polisen ifråga. Jag tror faktiskt inte det är så vanligt att poliser går på "oskyldiga" bara sådär. Man ska komma ihåg att polisyrket är ett oerhört utsatt yrke där poliserna ständigt förnedras av diverse avskum.
Jag skulle rent ut sagt påstå att vi kanske har en av världens _snällaste_ poliskår. Hade nabil_akhlaque betett sig så med att börja filma i USA hade han säkert blivit nerklubbad rätt rejält. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Självklart är det också så att poliser får ta mycket skit men det är en del av deras jobb och kan man inte hantera det ska man inte vara polis. Kallar man poliser för diverse tillmälen eller kastar sten och andra föremål så får man också vara beredd på att bli bemött därefter men det jag talar om är poliser som beter sig illa helt oprovocerat vilket tyvärr händer titt som tätt. Tyvärr förekommer samma typ av hjärndöda lojalitet som finns inom militären även inom polisväsendet vilket betyder att de flesta rötäggen får fortsätta inom yrket.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-10 klockan 19:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Blir alltid lite förvånad när jag läser om hur svenskar klagar på polisens agerande. Sunt förnuft säger ju att man bör följa polisens uppmaningar. Polisens arbete skall ju i huvudsak skall skötas genom råd, uppmaningar och befallningar. Och i den ordningsföljden.
Förstår även att polisens effektivitet sjunker just genom dylika fall, när polisanmälan görs. Ganska slående är en berättelse av en kriminialog på Helsingfors universitet: En diskussion mellan två kriminella (A & B): - A: "Jag har en god och en dålig nyhet." - B: "Nå, den dåliga?" - A: "Polisen är oss på spåren." - B: "Den goda nyheten?" - A: "Det är den svenska polisen vi har efter oss" Tycker det säger en hel del. Visst är det på ett sätt bra om polisen är snäll. Men samtidigt är den mera effektiv om polisen är rättfram. I Finland har vi verkligt få värdetransport rån, trots att vi har en ganska stor kontant hantering. Orsaken lär mycket långt ligga i att vi har en polis som är beredd att ta till maktmedel om ovannämda vägar inte fungerar, och det vet kriminella. Man vet att polisen i Finland kan koppla in försvarsmakten vid behov. Vad vill jag då ha sagt med ovanstående? Jo, jag tror inte att man skall haka uppsig över småsaker. Naturligtvis bör polisen inte heller syssla med olaga hot, vilket det kan ha varit frågan om. Men samtidigt är det verkligt onödigt att fördröja utredningar. Sker detta oftare antar jag att polisen kommer att få verktyg för att kunna sköta sitt arbete, på kanske ett mindre humant sätt vilket vore beklagligt. /Sebbe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Polisen har ingen rätt att kräva att du ska sluta filma/fota om du befinner dig på allmän plats. Polisen får inte heller ta ifrån dig kameran eller kräva att du raderar bilderna.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
det är ganska enkelt egentligen.
polisen får inte ta ifrån dig NÅGOT av sådan anledning som det "verkar" vara här. alltså att försöka dölja/avbryta bevisning på att polisen gjort fel. polisen får däremot ta ifrån dig "verktyg" för som är störande i samband med att de omhändertar eller varnar dig officiellt (pappersarbete och kanske besök på stationen osv). så som detta verkar så får de inte ta ifrån dig mobilen i detta tillfälle då du har rätt att dokumentera händelser. om din dokumentation är bra så hör av dig om du vill göra något med det. du bör klaga till polisen så det är gjort. få en respons. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
okej en fråga till... har jag rätt att vägrar svara på nån fråga.. om de INTE vill berätta varför de har stoppat mig... det var mest där hon blev irriterad...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|