FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har noterat att många börjar vända sig lite mot Googles dominans på allt från mail (gmail är väl ganska dominant?) till sökmotormarknaden. Hur rädd bör man egentligen vara om man t.ex. "gör affärer" med Google genom Adsense?
Jag har aldrig varit speciellt paranoid för varken Microsoft eller Google men nu när jag letar efter ett/flera bra webbaserat alternativ till Outlook som syncar till min telefon så har jag också börjat fundera på hur mycket man information man egentligen vill ge Google. Säg att man som jag letar efter en leverantör för mail, kalender, uppgifter, (inköps)listor och kontakter och dessutom använder Google som sökmotor. Skulle de vilja skulle de ju i så fall ha stenkoll på mitt liv. Men finns det några alternativ? Vad jag letar efter är en bra "outlook online"-tjänst som syncar till en nokia s60.3-telefon. (Jag kan till och med tänka mig och byta för att få det att funka) Google har väl någon app man kan hosta själv, är det ett bättre alternativ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
rhuse: Visst, Google är ju rätt stort och kan ha stor kontroll över dig om dem skulle vilja men det finns ju lagar och avtal mm.
Jag använder: GMail, Kalender, Docs, kontakter, sökmotor, adsense, adwords + då synkar allt jag kan från google till min iPhone. Visst man funderar ibland på hur Google skulle kunna utnyttja detta men känns som dem borde inte få göra det, jag har dock ingen större koll på själva avtalen man godkänt för användning av det men tror nog många skulle skitit i Google om dem hade haft någon klausul där det står att dem har rättighet till allt material och information om dig .-) Men det är min inställning och jag kan förstå att man är rädd och inte vill låta Google ha kontroll över sitt liv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Anledningen till att Facebook fungerar trots klausul där dem tar alla rättigheter för allt material folk laddar up är att INGEN normal person läser avtal man godkänner på nätet.
Jag känner ingen, det är typ som att ingen bryr sig. Däremot när det väl sker saker så blir folk förbannade och påstår att tex Facebook lurat dem osv. Detta är ett stort problem i sig men hör inte riktigt hit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Poängen är väl att Facebooks fula avtal har blivit ganska välkänt, och om Google hade några väldigt tveksamma paragrafer skulle nog det också bli känt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Även om Google inte missbrukar informationen (vilket jag inte tror) kan man ju fundera på vad som skulle kunna hända i framtiden. Om Google skulle få ny ägare eller styrelse? Eller om någon myndighet skulle kunna komma att få ut all information?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ni känner inte till några alternativ till googles tjänster som också kan synca till en telefon? Remember the milk har jag hört talas om men det är ju bara för uppgifter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En annan poäng är ju att eftersom ingen läser avtalet, så går det ganska bra att sprida rykten om hur fult ett avtal är.
Jag har läst Facebooks avtal, och letat efter det avsnitt där det står att de tar rättigheterna på mina bilder. Det finns inte där. Det är möjligt att det är ändrat efter allt skriveri, eller så har det aldrig stått där, vad vet jag.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När uppståndelsen kom, var ju inte avtalet lika illa som Metro och Aftonbladet påstod.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|