Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Statistik för annonsörer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-03, 14:41 #1
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Hej,

Håller på och bygger ihop ett affiliatenätverk och det mesta är klart. Det jag håller på med just nu är rapporter och statistik.

Det jag undrar lite över är vad för slags statistik vill annonsörer ha?

Som det är idag sparar jag IP, Referer och jag tar även fram CTR, CR(Conversion Rate), EPI.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 15:05 #2
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Efter att ha varit runt bland de flesta annonsbyråer i Stockhom så kan jag säga att de flesta vill se unika webbläsare per månad.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 15:51 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Du lär mao vilja kunna mäta användare per cookie.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 19:23 #4
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Jag antar att vi snackar visningar här eller? Visningarna registreras idag inte som unika visningar utan snarare som hits på bannern. Givetvis skulle det inte vara så svårt att ha statistik över unika webbläsare(cookiebaserat) men problemet är de som inte gillar cookies. Det leder då till att datan ej blir korrekt.

Klick däremot registeras som unika, dels baserat på en cookie och sedan på IP-nummer. Ett ip-nummer kan endast ha ett klick per dag,program och affiliate.
Oläst 2005-08-03, 19:35 #5
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Detta vill jag som annonsör kunna se:

Totala impressions
Unika impressions
Antal klick
Antal unika klick
CTR
CPM
CR
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-04, 11:19 #6
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fulton
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Jag antar att vi snackar visningar här eller? Visningarna registreras idag inte som unika visningar utan snarare som hits på bannern. Givetvis skulle det inte vara så svårt att ha statistik över unika webbläsare(cookiebaserat) men problemet är de som inte gillar cookies. Det leder då till att datan ej blir korrekt.

Klick däremot registeras som unika, dels baserat på en cookie och sedan på IP-nummer. Ett ip-nummer kan endast ha ett klick per dag,program och affiliate.
Det är svårt att ta fram unik webbläsar statistik baserat på cookies eftersom din banner skulle sändas ut från en annan server än den som levererar innehållet eller hur. Då är din cookie 3:e parts cookie, vilket skulle blockeras av den anledningen beroende på besökarens säkerhets inställningar.

Dessutom skulle du ha samma cookie till samtliga deltagande webbplatser vilket skulle utgöra ett intrång i den pernsonliga integriteten, något som för övrigt ett antal mindre noggräknade räknare gjort länge. För inte hade du tänkt sätta upp en unik cookie per affiliate?

Och sist men inte minst. ponera att 1 IP är brandväggen på Ericsson och du har 100 clicks därifrån per dag på en given affiliate och program, skulle du då vilja räkna det som 1 click?

Vad du kan göra är limma ihop IP med user agent, förhoppningsvis kommer den strängen vara varierande nog ihop med IP än att bara köra med IP numret.
Jo, jag är medveten om att cookien i flera fall kommer att blockeras, det är det som är problemet.

Vid klick däremot så sker det ju via min server och cookien kommer att registreras. Jag har dock 2 lager vid kontroll av unika klick, först cookie och om man klarar det testet så kommer test av IP-nummer mot databas. Anledningen att cookie används är prestandaskäl då många kommer att ha den där cookien och då slipper jag en uppslagning i databasen.

Att kombinera det tillsammans med useragent är en tanke men det inbjuder ev. till fusk. Jag ska fundera vidare kring det där.

Ericssonexemplet fallerar dock ganska rejält då Ericsson har en och samma leverantör för all datorutrustning och överallt så är det exakt lika datorer med exakt lika mjukvara. I alla fall där jag jobbar
Oläst 2005-08-04, 12:47 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by jimmie@Aug 4 2005, 11:19
Ericssonexemplet fallerar dock ganska rejält då Ericsson har en och samma leverantör för all datorutrustning och överallt så är det exakt lika datorer med exakt lika mjukvara. I alla fall där jag jobbar

Många företag har webläsarkrav inom sin organisation, så risken är att även alla useragents ser likadan ut.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-04, 14:50 #8
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fulton
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Glöm inte att dessa webbläsare uppdateras i olika takt där vissa patchar lämna avtryck i user agent samt att toolbar avtryck gör user agent än mer unikt.
Njae, uppdateringarna av mjukvaran i datorerna sköts från centralt håll så det ligger samma mjukvara på datorerna. Men iallafall. Att använda specialfall som ger fuskare möjlighet att på ett enkelt sätt fuska sig till ersättning på ett väldigt enkelt sätt är kanske inte så smart. Jag får nog ta en annan väg i detta fallet.
Oläst 2005-08-10, 12:03 #9
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Jag vet inte om det är genomförbart, men jag är intresserad geografiskt varifrån besökare kommer.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017