![]() |
Hej,
Håller på och bygger ihop ett affiliatenätverk och det mesta är klart. Det jag håller på med just nu är rapporter och statistik. Det jag undrar lite över är vad för slags statistik vill annonsörer ha? Som det är idag sparar jag IP, Referer och jag tar även fram CTR, CR(Conversion Rate), EPI. |
Efter att ha varit runt bland de flesta annonsbyråer i Stockhom så kan jag säga att de flesta vill se unika webbläsare per månad.
|
Du lär mao vilja kunna mäta användare per cookie.
|
Jag antar att vi snackar visningar här eller? Visningarna registreras idag inte som unika visningar utan snarare som hits på bannern. Givetvis skulle det inte vara så svårt att ha statistik över unika webbläsare(cookiebaserat) men problemet är de som inte gillar cookies. Det leder då till att datan ej blir korrekt.
Klick däremot registeras som unika, dels baserat på en cookie och sedan på IP-nummer. Ett ip-nummer kan endast ha ett klick per dag,program och affiliate. |
Detta vill jag som annonsör kunna se:
Totala impressions Unika impressions Antal klick Antal unika klick CTR CPM CR |
Citat:
Vid klick däremot så sker det ju via min server och cookien kommer att registreras. Jag har dock 2 lager vid kontroll av unika klick, först cookie och om man klarar det testet så kommer test av IP-nummer mot databas. Anledningen att cookie används är prestandaskäl då många kommer att ha den där cookien och då slipper jag en uppslagning i databasen. Att kombinera det tillsammans med useragent är en tanke men det inbjuder ev. till fusk. Jag ska fundera vidare kring det där. Ericssonexemplet fallerar dock ganska rejält då Ericsson har en och samma leverantör för all datorutrustning och överallt så är det exakt lika datorer med exakt lika mjukvara. I alla fall där jag jobbar :) |
Citat:
Många företag har webläsarkrav inom sin organisation, så risken är att även alla useragents ser likadan ut. |
Citat:
|
Jag vet inte om det är genomförbart, men jag är intresserad geografiskt varifrån besökare kommer.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson