FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Reggade just en domän med ö i namnet. Sen visar det sig att IE idag inte kan hantera detta eftersom den saknar IDN-stöd! Grrr...
Någon som vet när detta kommer stödjas i IE? Användbarheten i åäö.se minskar ju eftersom majoriteten (ännu så länge) kör IE och troligtvis inte känner till detta. /Gastronomen Gastronomen Sverige Din BLOG för svensk gastronomi http://www.gastronomen.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
jag tror att det kommer att finnas stöd för detta i ie när microsoft släpper longhorn
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Blir lite konfunderad av detta med å,ä,ö. Har inte installerat plug-in som stödjer detta till IE, men när jag surfar in till en sida med ö i domännamnet så kommer det upp en ruta som frågar om jag vill installera i-NavTM plug-in. Svarar nej men domänen fungerar i alla fall med ö i namnet precis som vilken annan som helst.
Fast en normalanvändare lär nog stänga webbläsaren snabbt som fan och aldrig mer besöka den adressen. Ser ut som stöd för å-ä-ö kommer med Internet Explorer 7 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns en plug-in för IE så att det fungerar........
Läs mer här http://www.nic-se.se/teknik/programvara_idn.shtml. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
www.paypaí.se
www.paypal.se Det finns en anledning till att idn-stöd inte finns integrerat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Plug in finns ja. Men det räcker med att surfa till en sida med å-ä-ö i domännet uppenbarligen.
Fast det hjälper ju inte för många vanliga användare. De kommer inte gå till NICs sida eller ladda ned något över nätet för den delen heller. Så det blir nog till att vänta tills IE 7 kommer och de flesta har tagit hem den. Först då kommer domäner med å-ä-ö fungera bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tycker att det inte precis ökar säkerheten om vart man kommit någonstans. Eller har jag missuppfattat något? (fejkad adress) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack Koala.
Så om jag har förstått vitsen med FF sätt att hantera det hela så fungerar det så här: 1) Någon ilvillig person reggar www.pöypal.com. När besökaren kommer dit står det i adressraden i FF www.xn--pypal.-1xa.com. 2) Man går till adressen www.öllsjösjö.se. När man kommer dit så står det i adressraden i FF www.xn--llsj.-1xa.se. Anledningen till att det står så i (1) är för att det är en säkerhet som FF kör med så att användaren skall observera att de befinner sig på en sidan som fejkar sig vara paypal. I exempel 2 är det bara en liten bieffekt av FF säkerhetstänkande. Rätt eller fel av mig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en säkerhetsgrej ja, det är lite trist men tyvärr måste det nog nästan vara så på grund av att ett fåtal skall sabba för alla andra :/
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|