FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur värderar man en sajt då sajten inte drar in några pengar i dagsläget?
Jag funderar på att lägga bud på en sida som jag tror att jag skulle kunna göra riktigt lönsam. Jag tror dessvärre att det saknas riktig statistik som tex analytics. Jag är medveten om att frågan är flummigt formulerad men hur ska jag värdera inlänkar, trust, innehåll mm? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur mycket skulle det kosta dig att skapa en likvärdig sajt med alla inlänkningar etc? Hur lång tid skulle det ta? Normalt värderar man ju ett företag/hemsida på hur mycket vinst det ger samt "värdet" på tillgångarna. Det är givetvis enklare när det är materiella tillgångar men samma principer appliceras på immatriella tillgångar. Här väger man då oftast också in hur unik den immateriella tillgången är och hur svår den är att bara kopiera.
En uppskattning av "arbetet" bakom sidan bör i alla fall ge en fingervisning men det skulle givetvis vara bättre att få tag i besökarstatistik och fråga dig själv vad du tror sidan skulle vara värd för dig. Det är ju alltid det som i slutet spelar någon roll. Så sätt dig ner och räkna på "jobbet" bakom sidan och hur mycket du tror sidan kommer göra i vinst, säg de närmaste fem åren. Någonstans däremellan bör ditt bud hamna. Vill du ta det till en nivå till så kan du diskontera årsvinsterna (googla så hittar du) samt uppskatta det immateriella värdet av hemsidan om fem år, också det diskonterat. Men det är lite överkurs i sammanhanget tror jag. Edit: Grundprincipen är att alltid bjuda så lågt som möjligt, kan tyckas självklart eftersom alla vill tjäna pengar men det många inte tänker på är att räkna in risken att hemsidan inte blir så bra som du trott. Den risken bör rimligtvis hålla nere din budgivning lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag misstänker att det krävs en massa erfarenhet för detta men tack vara din hjälp vet jag vart jag ska starta. Domänen i fråga har pr4 och rankar som sagt bra. Finns det någon risk att den slutat ranka bra efter den bytt ägare och server? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är jag ingen SEO-kung men återställs inte pr:en när man byter ägare?
Posta gärna mer detaljer om du har. Jag hjälper gärna till och gör en lekmansbedömning av värdet på sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Det hade jag verkligen ingen aning om. Då känns det inte längre aktuellt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag vill ha åt kraften som sidan har byggt upp under åren. För jag antar att den också försvinner eftersom PR nollställs? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
PR eller en sidas kraft återställs inte vid ägarbyte såklart
![]() |
|||