FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sitter och krånglar med en server jag tidigare gav upp med igen. Det är en IBM x3200 M2.
Problemet med den är att den inte hittar dvd romen, eller på sätt o vis gör den det. Den börjar boota från en setup/os skiva men ger efter ett tag felmeddelande att cd-rom inte kan hittas och man skickas ut i root/root. Skickar jag i en Win skiva så är det inga problem att installera. Jag antar att min enda chans är att blåsa på en bios från en liknande modell som stödjer linux?. Denna server levererades utan linux skivor och enligt utvecklare på IBM var den ännu inte kompatibel med linux vad jag förstod. Någon som har en ide eller ska man bara ge sig med den och använda den till en win server i stället? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
drivisar för kontrollerkort/scsi/s-ata/sas osv som kan strula troligen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är förmodligen inte BIOS som är felet, utan att den inte hittar drivrutinerna för din CD-ROM-enhet automatiskt. I de flesta installationsprogrammen brukar du då får välja "ytterligare moduler som du vill ladda", och då ska du se till att välja de moduler som gäller för din hårdvara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eller så kör du en USB cdrom?
Eller är den så old så den inte har stöd för det ens :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Fick även iden att installera os på diskar i annan server och sedan flytta dem o prova, tyvärr var enda servern jag hade inne en som har scsi 3 diskar, denna har sata så den iden föll lite direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Testa debians netinstall skiva, den på typ 40mb. Den bootar bara isolinux från skivan, (det som funkar för dej alltså) och sedan tar den resten över nätet. Det enda som krävs är att den hittar ditt nätverkskort. Lämpliga iso's finns här:
http://debian.org/distrib/netinst |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|