Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

server - linux installations problem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-20, 18:31 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

IA64 är ju Intel Itanium och en sådan
har du väl ändå inte?!

Försöker du med Itanium-distar så är
det inte konstigt alls att installationen
inte fungerar.

Du ska givetvis köra i386 eller AMD64
om du vill ha 64-bit.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 20:59 #12
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

i386 är ett säkert kort
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-23, 08:21 #13
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by baggen@May 20 2009, 11:37
Sitter och krånglar med en server jag tidigare gav upp med igen. *Det är en IBM x3200 M2.

Problemet med den är att den inte hittar dvd romen, eller på sätt o vis gör den det. Den börjar boota från en setup/os skiva men ger efter ett tag felmeddelande att cd-rom inte kan hittas och man skickas ut i root/root. Skickar jag i en Win skiva så är det inga problem att installera.

Jag antar att min enda chans är att blåsa på en bios från en liknande modell som stödjer linux?. Denna server levererades utan linux skivor och enligt utvecklare på IBM var den ännu inte kompatibel med linux vad jag förstod.

Någon som har en ide eller ska man bara ge sig med den och använda den till en win server i stället?
Hur är CDROMen inkopplad? Vilken Linuxsmak är det? Är det en extern CDROM? När du säger Linux, menar du rent tekniskt en kärna som kan kompileras på en miljard olika sätt.

Pröva och lägga över Linux på en USB sticka och boota, bero lite på vad bios klara, men dom flest nyare datorer kan boota från USB sticka utan problem.

Ett tips börja inte labba med bios och låna från andra modeller, då har du kommit i ett knepigt läge. Bios byte gör man bara på direktorder av insatt tekniker.

Enligt IBM Hemsida, så skall den maskinen vara certat för både SuSE och RED HAT.

Microsoft® Windows Server® 2003 and 2008, Windows® Small Business Server 2003, Red Hat Linux®, SUSE Linux
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 18:08 #14

baggen:
Antar att allt gick bra när du valde x86?
Oläst 2009-05-25, 10:15 #15
baggen baggen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av baggen
Sitter och krånglar med en server jag tidigare gav upp med igen. *Det är en IBM x3200 M2.
Problemet med den är att den inte hittar dvd romen, eller på sätt o vis gör den det. Den börjar boota från en setup/os skiva men ger efter ett tag felmeddelande att cd-rom inte kan hittas och man skickas ut i root/root. Skickar jag i en Win skiva så är det inga problem att installera.
Jag antar att min enda chans är att blåsa på en bios från en liknande modell som stödjer linux?. Denna server levererades utan linux skivor och enligt utvecklare på IBM var den ännu inte kompatibel med linux vad jag förstod.
Någon som har en ide eller ska man bara ge sig med den och använda den till en win server i stället?
Hur är CDROMen inkopplad? Vilken Linuxsmak är det? Är det en extern CDROM? När du säger Linux, menar du rent tekniskt en kärna som kan kompileras på en miljard olika sätt.
Pröva och lägga över Linux på en USB sticka och boota, bero lite på vad bios klara, men dom flest nyare datorer kan boota från USB sticka utan problem.
Ett tips börja inte labba med bios och låna från andra modeller, då har du kommit i ett knepigt läge. Bios byte gör man bara på direktorder av insatt tekniker.
Enligt IBM Hemsida, så skall den maskinen vara certat för både SuSE och RED HAT.
Microsoft® Windows Server® 2003 and 2008, Windows® Small Business Server 2003, Red Hat Linux®, SUSE Linux

Det är samma resultat även om jag kör den interna cd-rom:en eller om jag använder en extern usb. Det är en Red-hat installation jag ska ha på den och normalt är det inga problem, denna modell är den enda som har orsakat mig problem.

Jag får prova med usb med ifall det andra inte ger något.
baggen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-25, 10:16 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by KristianE@May 24 2009, 18:08
baggen:
Jag återkommer om ett tag, har vart ledig i några dagar så det är dax o börja brottas med den igen nu.
Oläst 2009-05-25, 13:13 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av baggen
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
baggen:
Jag återkommer om ett tag, har vart ledig i några dagar så det är dax o börja brottas med den igen nu.
Den verkade gå fint att installera.. jag hade bara problemet att den inte fick kontakt med någon ftp server så körde "minimal installation" direkt från skivan. Försökte efter det installera Red-hat i hopp om att något ändrats men inte.

Bör jag kanske göra om installationen och köra från DMZ för att få på en full installation, kan det hjälpa mig med drivrutinerna så jag kan få göra en Red-hat installation senare tror du?
Oläst 2009-05-25, 13:18 #18
Medlem

Medlem

Har provat att få på denna:

http://www-947.ibm.com/systems/suppo...andind=5000008

Kör jag filerna på ett usb-minne bootar med Red-hat skivan så startar det i icke grafisk installations mode (ytterligare ett litet problem då denna server endast har usb utgångar och verkar inte kunna känna skillnaden på enter/return tangenten när man använder usb-tangentbord) , hursomhelst så får jag i alla fall valet efter man satt installations språk och keyboard språk "have driver disk" den hittar på filerna via usb-minnet men när jag väljer dem så vägrar den installera dom.

Det där verkar ju egentligen vara till floppy, men har ju ingen sådan heller ifall det nu skulle göra någon skillnad.
Oläst 2009-05-25, 13:25 #19
Medlem

Medlem

Skulle denna kunna vara nått jag ska prova? Hur gör jag i sådana fall för att få in den utan att ha tillgång till en floppy?

http://www-947.ibm.com/systems/suppo...andind=5000008
Oläst 2009-05-25, 17:10 #20

Har du testat att köra en installation från en
full DVD? Då behövs inga nätverksdrivare.

Eftersom RHEL är dyrt skulle jag rekommendera
CentOS. Jag skulle säga att du har större chans
att få ny hårdvara att funka där bättre än i RHEL.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017