Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-07, 21:17 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Har nu äntligen tagit mig i kragen och ska nu skaffa en server att ha hemma i gaderoben. Har satt upp en nu på min stationära dator, bara för att testa innan jag inhandlar en till dator för att ha till server.

Ringde och frågade BBB om de hade några invädningar mot ett utnyttjande av 1000 GB/månad, och det hade de inte =).

Nu när jag ska köpa servern kommer dock lite frågor upp.

Är det värt att köpa Windows 2003 server? Har inga direkta behov i att jag måste köra ASP. Därför är frågan om jag inte lika gärna kan köra annat OP med Apache? Finns det några fördelar med att använda Windows 2003 server och ISS gentemot Apache?

Sedan undrar jag lite vad som kan behövas för en förbrukning av ungefär 30 GB per dygn med möjligen 50 000 connections per dygn?

Hur mycket RAM och Ghz (AMD) kan behövas?

Sedan kommer vi till den sista frågan, hur bör man ljudisolera datorn? Ska man lägga ner pengar på någon speciell låda eller något liknande? Hur har ni ordnat det? Dessutom undrar jag vad som kan behövas i ventilation? Hur många fläktar rekommenderas både inne och utanför chassit. Hur bör de vara placerade etc.

Tacksam för svar!
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 21:31 #2
morphius morphius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
morphius morphius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Om du inte har behov av windows 2003 server (asp & asp.net) så varför använda windows?
kör linux isonafall dock så ka jag inte ett jota linux så därför har linux kommit i skymundan för det verkar vara ganska mycket konfigurera Men jag är fel person att prata om linux.

jadu, skulle rekomendera 2gb ram Minst efter som ramminnet har sjunkit så mycket i pris så är det värt att lägga ner lite extra på ramet efter som annars dumpar os på hårddisken och det tar betydligt längre tid att ladda där ifrån. sen självklart Speglade 120gb? 200gb? diskar (sata) är att rekomendera.

Angående Amd ideerna skulle jag lägga på hyllan men en amd opteron alt 2x opteron.

jag kör själv intel xenon på alla servrar för där vet jag att jag får den stabilitet jag vill ha.

Ljudisolerin är något som inte existerar i min värld , utan jag har mina servrar instängda i skåp, men jag hade en gång en 2x700mhz som jag har kvar någonstans och den drivs av 2st intel orginal fläktar och man hör inte att den ens är på, Temp på 38grader.

/Johan H
morphius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 22:22 #3
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Saker att ha i åtanke:
Stora servrar blir varma och behöver ordentliga fläktar.
Fläktar låter.
Ljudisolering stänger in och värmer.

Ditt BBB-avtal är tecknat på dig som privatperson. Kolla upp vad som händer ifall du använder det i vinstsyfte, ex lånar ut det åt ditt företag eller liknande.

Slutligen, har du skrivit upp namn på den du pratade med på BBB som lovade dej denna förmån samt datum?

Lycka till!
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 22:36 #4
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Ditt BBB-avtal är tecknat på dig som privatperson. Kolla upp vad som händer ifall du använder det i vinstsyfte, ex lånar ut det åt ditt företag eller liknande.
Jag kommer givetvis inte sälja ut utrymme. Dock kan jag tänka mig att lägga lite diverse hemsidor där som ger lite pengar genom annonsintäckter, de kan väl inte säga att det är fel? Uppfattade avtalet så att man får bedriva webbhotellsverksamhet.

Citat:
Slutligen, har du skrivit upp namn på den du pratade med på BBB som lovade dej denna förmån samt datum?
Glömde att göra det. Men då det står i deras avtal att man får ha det så har jag nog det på det torra. Kan ju alltid skicka ett mail eller ringa igen för att få en ytterliggare bekräftelse.

Kom gärna med fler kommentar.
Oläst 2004-09-07, 23:05 #5
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ringde och frågade BBB om de hade några invädningar mot ett utnyttjande av 1000 GB/månad, och det hade de inte =).
Som tidigare redan skrivits, Se för hundra gubbar till att få det på papper, har svårt att tänka mig att det skulle räcka med att "Nisse lovade ju mig det" vid en eventuell konflikt.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 23:17 #6
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Med tanke på hur du pratar så låter det osannolikt med så många träffar, men iaf.. 50000 conn/dygn är inte så jobbigt. Det är ju cirka 0,58 träffar per sekund. Det skulle t.o.m en 166mhzare klara, om det nu bara är bilder, htmlsidor o.s.v. (eftersom du inte har något behov av ASP så tolkar jag det som att du inte kör något dynamiskt innehåll ö.h.t)

Kör in linux på den och låt den stå och tugga i nåt hörn. Finns 100-tals LAMP-guider på nätet, går inte att misslyckas, drar du in mandrake eller något så fixar den in php, apache, gd, freetype, mysql och allt du behöver automagiskt, är det något du undrar över är det bara dra iväg ett pm. Jag har löst ljudet på min server så här:

Har för närvarande 6 Diskar i burken som kyls med 1*120mm och 1*80mm plus 2*80mm för chassit(inblås och utblås). Så det blir ganska varmt och ganska högljutt, har därför ställt den på kontoret på nedervåningen, har alltid radio på så jag hör den inte, när jag sover så gör jag det på övervåningen med stängd dörr till kontoret så det spelar mig ingen roll
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 23:33 #7
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by festiz@Sep 7 2004, 23:17
Med tanke på hur du pratar så låter det osannolikt med så många träffar, men iaf.. 50000 conn/dygn är inte så jobbigt. Det är ju cirka 0,58 träffar per sekund. Det skulle t.o.m en 166mhzare klara, om det nu bara är bilder, htmlsidor o.s.v. (eftersom du inte har något behov av ASP så tolkar jag det som att du inte kör något dynamiskt innehåll ö.h.t)
Jag nämde inte att jag skulle ha den som filserver. Därav det låga antalet connections och det höga utnyttjandet av bandbredd.

Vill även nämna att bara för att man kör ASP så betyder det inte att man inte kör dynamiskt innehåll. Hört talas om PHP? :P

Fortsätt med kommenterandet. Det uppskattas verkligen och jag får mycket nya idéer!
Oläst 2004-09-08, 08:10 #8
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by qo-naq@Sep 7 2004, 21:17
Finns det några fördelar med att använda Windows 2003 server och ISS gentemot Apache?
Kod:
Feature       IIS     Apache 
ASP          Yes    With Chilisoft, Apache::ASP, or modmono 
CGI          Yes     Yes 
Perl          Yes     Yes 
Python        Yes     Yes 
PHP          Yes     Yes 
JSP           Yes     Yes 
.NET Integrated Yes     No
Kod:
Feature                    IIS   Apache 
Secure Login               Yes   Yes 
SSL                       Yes   Yes 
Basic Authentication          Yes   Yes 
Digest Authentication         Yes   Yes 
LDAP Authentication          Yes   Yes 
Active Directory Authentication  Yes   Only with third-party modules 
Passport Authentication       Yes   No
Kod:
Feature                  IIS                     Apache 
Text File Configuration      Yes, through XML Metabase  Yes 
Command Line Management Yes                     Limited 
Remote CLI              Yes                      Yes 
Web-Based Management    Yes                     Yes, through Webmin and others 
GUI-Based Management     Yes                     Yes, through Comanche and others
Kod:
Feature                    IIS   Apache 
Process/Thread Management   Yes   Yes 
Isolated Applications          Yes   Limited 
Live Configuration Editing      Yes   No

---saxat----
Despite the array of differences between the two systems, choosing between them comes down to the needs and requirements of the organization and, to a lesser extent, the personal needs and preferences of those using it. For example, many developers prefer to work in Perl in a Unix-based Apache environment, even though Perl and Apache are available under Windows, and Perl is supported separately under IIS.

If server management is a prime concern, then the extensive management capabilities of IIS may be the way to go. The security aspect and integration with Active Directory, and therefore the rest of the security mechanisms, is also a major benefit.

However, it's important not to ignore the cost of deployment issue. Apache is free, and can be installed on OSs like Linux that are also free. IIS is available only as part of Windows Server 2003. Although a new Windows Server 2003, Web Edition is available at a significant discount compared to its Standard Edition cousin, it is still, at least on the surface, more expensive than Apache.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-08, 16:40 #9
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Har nu kollat lite vilka delar som jag ska köpa. Detta är vad jag tänkte köpa dessa delar. Betänk att detta inte är en värstingserver och att jag bara ska den för filer. Dessutom kommer jag att försöka uppgradera den lite när jag får lite mer pengaflöde.

Chassi:
Chieftec BX-01B-B-SL Miditower ATX 360W - Svart / Silver - HV ā 899kr

Moderkort
Abit Socket A - ATX Nforce2 (NF7-M) - VGA - HV ā 919kr

Hårddisk
Seagate 160GB SATA Barracuda 7200.7 (8MB Cache / Sata) - HV ā 1129kr

RAM-minne
Kingston DDR 512MB PC3200 400MHz CL3 (3-3-3) - HV ā 815kr (kommer att köpa ett till så fort jag får lite mer pengar)

Processor
AMD Sempron - Socket A - 2400+ (Box) - HV ā 659kr

CD-rom
LG Intern IDE CD-RW 52x32x52 (Nero) (Bulk) - HV ā 259kr

Dessutom 5 stycken fläktar i hyffsad kvalitet.

Vad säger ni? Är det något som ni har invändningar emot? Kom gärna med tips och förslag på andra komponenter!
Oläst 2004-09-08, 17:17 #10
joakimweb joakimweb är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
joakimweb joakimweb är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
Låter helt okej för en filserver, blir bra.
Personligen skulle jag nog dela upp i två hårddiskar, så kraschar en förlorar du inte allt.
joakimweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017