Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spindla Blocket

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-09, 08:50 #1
mersault mersault är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
mersault mersault är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Säg att jag skulle vilja spindla t.ex. Blocket och hämta viss information från deras sidor (alltså inte kopiera deras annonser och återpublicera dem utan bara hämta en liten bit information och sammanställa den på en annan sida, t.ex. göra en mashup). Vad jag förstår finns det inga juridiska hinder mot detta i sig.

Men läser man blockets robots.txt (http://www.blocket.se/robots.txt) står det uttryckligen att man inte får använda sökrobotar eller automatiska tjänster för att komma åt deras sidor utan tillstånd.
Har det någon juridisk betydelse eller ska man bara se det som ett önskemål från Blocket?

Sen inser jag att Blocket, om man nu skulle göra något sånt, har olika sätt att stoppa spindlar/scrapers att genomsöka deras sidor, blockera ip-adresser osv. Men det är en annan femma...
mersault är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 09:23 #2
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Frågan är hur t.ex. allaannonser.se gör, antagligen har de ett avtal med blocket.
Att använda info från blocket på det viset gynnar ju bara dem eftersom det driver trafik till deras annonser så de borde ju bara tycka det är bra. Föreslår att du kontaktar dem.

Från blockets faq:

Får jag kopiera material från blocket.se till min egen hemsida?
Nej, databasen är skyddad liksom originella texter, konstnärliga bilder och samtliga fotografier. Om du kopierar detta utan tillstånd begår du ett brott mot Upphovsrättslagen. Om du dessutom lägger ut kopian på din hemsida begår du ytterligare ett brott mot Upphovsrättslagen eftersom du gör kopian tillgänglig för allmänheten.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 09:58 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Du får se till att ha din hosting på en plats som inte tar hänsyn till upphovsrätten.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 10:37 #4
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

Allaannonser och Blocket gör upp

Den årsgamla tvisten mellan Allaannonser och Blocket är löst och parterna har enats om ett samarbete.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54385

Förstår inte hur det skulle kunna vara olagligt då skulle inga sökmotorer få hämta info, frågan är ju hur man använder informationen?
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 10:54 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by biokonsult@Feb 9 2009, 11:37

Den årsgamla tvisten mellan Allaannonser och Blocket är löst och parterna har enats om ett samarbete.

Förstår inte hur det skulle kunna vara olagligt då skulle inga sökmotorer få hämta info, frågan är ju hur man använder informationen?
Fast så enkelt är det ju inte riktigt, om jag äger ett "verk" så har jag ju full tillåtelse att välja vilka som ska ha rätt att använda sig av det, och bara för att jag har gett t.ex. Google den rätten så innebär ju inte det att alla andra också har rätt till det...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 11:58 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by mersault@Feb 9 2009, 09:50
Säg att jag skulle vilja spindla t.ex. Blocket och hämta viss information från deras sidor (alltså inte kopiera deras annonser och återpublicera dem utan bara hämta en liten bit information och sammanställa den på en annan sida, t.ex. göra en mashup). Vad jag förstår finns det inga juridiska hinder mot detta i sig.
Hört talas om upphovsrätt och katalogskydd?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 12:00 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Om du kopierar detta utan tillstånd begår du ett brott mot Upphovsrättslagen. Om du dessutom lägger ut kopian på din hemsida begår du ytterligare ett brott mot Upphovsrättslagen eftersom du gör kopian tillgänglig för allmänheten.
Del ett är ju 100% bs om det gäller privat bruk. Man får kopiera t.ex. en bild, printa den och sätta upp den på väggen i sitt hem. Det man inte får göra är att förevisa eller sprida den vidare. Jag vet inte vad de har för jurist men det står ett klart undantag för just den typen av privat bruk om jag inte har läst helt galet eller missat ett inte i lagtexten och kommentarerna till den.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 12:57 #8
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Jag vet också att Ted Valentin ingått en överrenskommlse med Blocket att få göra just detta för sin annonskartan.se. Så jag tror på att kommunicera med Blocket.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 17:46 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult

Fast så enkelt är det ju inte riktigt, om jag äger ett "verk" så har jag ju full tillåtelse att välja vilka som ska ha rätt att använda sig av det, och bara för att jag har gett t.ex. Google den rätten så innebär ju inte det att alla andra också har rätt till det...
Det skulle vara jätte kul att se en rättegång för att fastslå vad som är lagligt och olagligt i det här fallet med länkar såsom påtalas, själv så tror jag inte att blocket vågar processa om det. Vem säger att blocket äger annonörens annons? Dom äger den inte ju inte för att dom nu säger att dom äger den "nån hemmagjord egen lag", bra mycket mera invecklat än så skulle en rättegång bli. Än allvarligare är att troligtvis så är hela köp sälj marknaden olaglig. Lös det ni? Sen kan ni ev sänka 100mljonersvinstbolaget över en natt
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 18:45 #10
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Westman@Feb 9 2009, 13:00
Citat:
Om du kopierar detta utan tillstånd begår du ett brott mot Upphovsrättslagen. Om du dessutom lägger ut kopian på din hemsida begår du ytterligare ett brott mot Upphovsrättslagen eftersom du gör kopian tillgänglig för allmänheten.
Del ett är ju 100% bs om det gäller privat bruk. Man får kopiera t.ex. en bild, printa den och sätta upp den på väggen i sitt hem. Det man inte får göra är att förevisa eller sprida den vidare. Jag vet inte vad de har för jurist men det står ett klart undantag för just den typen av privat bruk om jag inte har läst helt galet eller missat ett inte i lagtexten och kommentarerna till den.
Var skriver mersault att han vill göra det för privat bruk?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017