FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag bokför mina domänköp på 4010 (inköp material & varor). Dock ställer jag mig lite förvirrad till vart jag ska bokföra kostnader för tillexempel årsavgift eller kostnad för att flytta till annan operatör.
Hade tankar på att göra ett nytt konto som heter "Domänavgifter" och bokföra kostnaden där. Kanske även ett "Inköp av domän" för framtida köp, för att få lite bättre koll på det hela. Nån som har någon annan lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har sökt men jag blev inget klokare för det.
Domänerna används i min näringsverksamhet och är således en kostnad för mig, det är jag med på. Inköpet bokfördes på 4010 som sagt. Vart bokför jag sedan de löpande kostnaderna för dessa inköpta varor? Känns som det finns ett par luddiga 6-alternativ.. dock känns det mest som jag borde göra ett eget, förslagsvis 6541 - Domänkostnader. Blir det rätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör Visma Enskild Firma utan kontoplaner men lägger domäninköp under "varor och material" samt löpande kostnader kopplade till domännamnen t.ex. SQL-tjänster under "reklam- och försäljningsutgifter".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
En intressant aspekt är vilket syfte du har med företaget.
Driver du en billackeringsverkstad är det ju inte varuinköp, vare sig domänregistreringen eller årsavgiften, oftast är det så små summor så det spelar inte så stor roll om du lägger det på markandsföring eller datakostnader, eller delar upp det. Ingen kommer hänga dig för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ja, för ditt förslag gick ju såå mycke bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har AB och har lagt det på några egna skapade konton 6230-6232 där jag har hosting, domäner etc på separata konton. Har varit ok med revisor. Hade jag gjort om det idag kunde jag tänka mig att det skulle funka att göra egna konton under 65xx eller 69xx också.
Bas kontoplanen är lite efter sin tid här ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag driver en webshop på nätet. Jag har skapat ett eget konto 6201 Internetkostnader. Där bokför jag alla kostnader jag har rörande hemsidan såsom domän, webhotell trafikkostnader mm.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Försäljningskonto 3210 - Internetdomäner Kostnadskonto 4210 - Internetdomäner Då kommer dessa att matchas under rörliga rörelsekostnader i resultaträkningen. Balanskonton 10-19 Tillgångar 20-29 Skulder Resultatkonton 30-39 Direkta Intäkter 40-49 Direkta kostnader (strategiska kostnader) 50-69 konton är för administrativa kostnader (ickestrategiska kostnader) 70-79 Personalkostnader 80-89 Finansiella kostnader och avskrivningar För mitt eget bolags kostnader har jag däremot kontona: 5230 Datakommunikation 5231 Internet Mailkonto 5232 Internet webbhotellkonto 5233 Internet Uppkoppling bredband 5234 Internet uppkoppling modem 5235 Internet Domännamn Egna Försäljningskonton för rörliga intäkter resp kostnader som du kan lägga upp själv 3200-3499 kostnadskonton 4200-4499 Baskontoplanen är mycket flexibel och modern, det kan vara lite knepigt innan man förstått hur den kan användas dock. Om du matchar kontona som jag visat ovan mellan intäkter och kostnader så blir det tydligt i redovisningen hur intäkter och kostnader hänger ihop. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|