FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||||||
|
|||||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Nykomling
|
Så här skriver Skatteverket:
http://www.skatteverket.se/skatter/s...800017222.html Om man handlar med domäner ska domänen alltså tas upp som en lagertillgång och ska inte kostnadsföras direkt utan skrivas av över flera år. Men det kanske redan har sagts i tråden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
|
Citat:
Tydligen så kan man bokföra den inom olika genrer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
Ett domänköp består av två delar, dels den imateriella tillgångens marknadsvärde som ska tas upp under tillgångar med avskrivningsplan, dels årsavgiften till NIC.SE som är en ren kostnad dras av direkt. Om du köper en imateriell tillgång (eftertraktad domän) kan man göra så, i detta fall tog vi exemplet om domänen kostar 100 000 SEK. Då har den ett Goodwillvärde på 100 000-240 => 99 760 SEK, detta ska skrivas av under viss tid. När du köper en domän för 240 SEK så är det mer en förbrukningsgrej som inte har något värde efter 1 år. Skattemyndighetens personal som du pratar med är inte kunnig annat än inom ett mycket smalt område och de ser bara till skattemyndighetens intressen, inte till dina. De har sällan erfarenhet av att driva företag, även om undantag finns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
...till skillnad från Conny, som kan...ja han är faktiskt bäst på nästan allt...
Vi är tacksamma Conny, jag förstod av tråden om journalister/skribenter att du egentligen inte gör såna här saker utan att ta rejält betalt, att du egentligen inte har tid, så...tack... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Citat:
Här på WN är det ideellt, men med att jag tar betalt det gäller bara kunder så att säga, mellan kollegor så hjälper jag gärna till om jag har tid och ork. Jag kan inte mycket, jag lär mig massor om Sökmotoroptimering, affiliate-program, användbarhet, design av webbsidor, och mycket mer som jag suger i mig som svamp av. Då känns det bara viktigt att försöka bidra med det lilla jag har lärt mig så andra slipper göra samam misstag som jag en gång har gjort. Det jag kan bidra med ligger främst inom området företagandet i sig självt, jag har dessutom jobbat på skatteverket i 7 år och försäkringsbolag i 5 år som anställd innan jag började jobba som konsult som jag nu har jobbat i 12 år (varav med eget AB i 9 år). Jag har själv stor nytta av WN så då bidrar jag med det jag har något hum om. Det har inte varit gratis att lära sig, jag har gjort massor, massor, massor med misstag och de har kostat skjortan, skjortan, skjortan..... Jag försöker alltid hålla mig till sakfrågan, det är bäst så, men ibland svallar känslorna över och man uttrycker sig lite plumpt, men det är väl bara att igonera mina knsloutbrott, jag är bara människa.... :-) Jag är glad om en enda av mina kära kollegor här på WN kan ha hjälp av det jag delar med mig av och slipper göra ett enda av mina misstag, då blir jag glad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader." http://www.skatteverket.se/skatter/spel/do...e800017222.html Edit: typo |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Citat:
Lagertillgång kontklass 1 Det ena är att ta upp det som en lagertillgång och därmed boka det i kontoklass 1. Strategiskt inköp på kontklass 4 Det andra är att ta upp det som en vara som direkt ska säljas vidare och det ska då bokas i kontoklass 4. Då får man dock en lite bieffekt att resultatet kommer att åka jojo upp och ned i verksamheten. Vinstmarginalbeskattning kontklass 1 (lager), 3 (intäkt) och 4 (strategiskt inköp) Sen kan man göra en kombination av de två, genom att först ta upp det som en lagertillgång i kontoklass 1 vid inköpet och först vid försäljning så tar man upp det i både konto klass 3 för intäkten och kostnaden bokas mot kontoklass 4, samt att man får förhoppningsvis en vinstmarginal som även den ska bokas på ett särskilt konto. Automatkontering (gör hela skiten automagiskt) Det finns ytterligare en variant som kallas automatkontering och då tar man upp inköpen som i sista exemplet och så ställer man in en automatkontering i bokföringsprogrammet så att vinsten bokas in direkt man gör ett uttag ur lagret. Detta blir enkelt om man har en konstant vinstmarginal på alla artiklar man säljer i hela bolaget. Man behöver ett särskilt intäkts-konto för varje vinstmarginal man jobbar med. Icke strategiska inköp Kontoklass 5-6 PS. Eftersm jag använde begreppet "strategiskt inköp" så måste jag väl i konsekvensens namn även förklara vad "icke startegiska inköp" är .... Det är sånt som inte ska säljas vidare till kunder utan som är till för bolagets egen "förbrukning" sm pennor och kontrsmaterial.... Det betyder oxo att företagets domäner som ska användas i verksamheten själv ska kostnadsföras direkt i kontoklass 5 eller 6 (jag skulle föreslå klass 5). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|