FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Rent spontant ses väl en transportskada på en vara skickad till kund som något negativt som skapar kostnader och merarbete. Men frågan är ändå om det inte oftast kan vändas till något positivt och till och med något bättre än om skadan aldrig uppstått?
Jag tänker så här: Kunden ringer och meddelar att varan är skadad i transport. Redan där förklarar man att det kommer att fixa sig, kunden ska naturligtvis inte lida för det. Det tråkiga svaret är att tala om för kunden att de måste vända sig till Posten med sitt ärrende, vara och emballage och klara ut det den vägen. Är skadan tydlig på utsidan av paketet är det ofta så det går till. Men i de fall det är mer tveksamt och kunden inte har anledning att misstänka en skada upptäcks det istället först vid uppackning. Det är då man som företagare får chansen att träda in som en räddare i nöden. För kunden väntar sig naturligtvis strul och elände - vilket normalt stämmer om man hänvisar dem till Posten. Men istället löser man det genom frikostig kompensation om skadan är sådan att kunden kan tänka sig att behålla varan. Eller byt ut varan. Skicka en ny på en gång, betala returfrakt av skadade varan om det är värt det. Annars låt kunden behålla den. Kunden blir själaglad. Du har fått visa att du är att lita på när det strular, till och med när felet inte är ditt utan transportfirmans. Du har just värvat en bra ambassadör vilken jag inbillar mig är prisvärd marknadsföring. I alla fall upplever jag det så när mina kunder drabbas av transportskador. Ofta leder det till en bra dialog där kunden uttrycker sitt gillande. Hade varan inte gått sönder, ja då hade kunden aldrig fått reda på hur bra ditt företag verkligen är när det verkligen gäller, nästan så att Postens misshandel av paketet är något positivt :huh: Vad tycker du och hur gör du med transportskador, vilken policy följer ni er er verksamhet? |
||
![]() |
![]() |
|
|